Més informació [ Detall d'activitat

 
REC0343922   Pensament i Religió a l'Àsia Oriental
2019-2020   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2020 - 31/7/2020 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Orient x Ponent
  
  
  
Inscripció   01/09/2019 - 01/07/2020
  
Cost matrícula (Euros)   60
  
Descripció i   Metodologia:   El propòsit d’aquest curs és fer un recorregut antropològic per les principals tradicions espirituals del continent asiàtic i entendre el paper transformador que van tenir en l’antiguitat, així com el rol que encara avui mantenen en unes societats en plena evolució.
L’ésser humà sempre ha buscat una raó de ser al món. Un principi ordenador que respongui a la qüestió fonamental de l’existència. A Àsia aquesta resposta es donà a partir del fenomen religiós en una època de canvis –ara fa mil•lennis– a l’Índia i a la Xina. Les grans tradicions espirituals sinoíndies van modificar per sempre més el mapa de la consciència humana.
L’estudi del pensament i la religió de l’Àsia oriental que emprendrem haurà de ser necessàriament un estudi bàsicament històric. Sobre la base de la història, s’haurà de sostenir com un segon nivell la comprensió de continguts, de les idees, de les significacions. Naturalment, tampoc la base històrica s’entén aïlladament, sense la llum que el segon nivell vessa damunt d’aquesta.
D’altra banda, la història de les idees no és prou intel∙ligible sense el coneixement de la realitat humana que la produeix; és a dir, sense el coneixement de la història dels homes, de les seves formes de vida, d’organització social, dels mitjans materials. Incidentalment haurem de fer referència a aquests aspectes en el curs, quan siguin indispensables. Però l’estudiant que pugui completar el quadre que aquí dibuixarem amb una pintura més completa de la història general de l’Àsia oriental tindrà evidentment un avantatge important.
La conveniència d’un enfocament històric de la nostra matèria es funda en el fet que s’entenen millor els diversos fenòmens culturals quan coneixem la seva gènesi. Per això, àdhuc si el nostre interès es dirigeix a la Xina, Corea o el Japó contemporanis, un coneixement de la història és indispensable. El passat gravita sobre el present d’una manera inevitable. La història no és quelcom simplement passat; és present i actua en el present molt més del que tendim a imaginar.
Però, en el cas dels pobles de l’Àsia oriental, la perspectiva històrica és encara més adequada perquè la visió que ells tenen d’ells mateixos és, més que la de molts altres pobles, molt accentuadament històrica. El passat històric ha estat des de sempre el dipòsit d’on els xinesos han pouat els models, els exemples, les lliçons per a la seva comprensió de l’ordre moral i polític. El sentiment de ser dipositaris d’una herència, de ser una anella en una llarga cadena que ve dels avantpassats i que les generacions venidores continuaran, d’haver de ser jutjat per la història futura, forma part essencial de la mentalitat dels pobles que estudiarem.
No obstant tot això que hem dit, convé que tingueu ben present que l’enfocament propi de l’assignatura no és la història per la història. La intenció final no és de quedar-nos en una relació purament narrativa, en una visió d’una pluralitat de fets en un ordre temporal, les relacions externes de successió, influència, reacció, oposició, etc. El que finalment constitueix l’objectiu de la nostra exposició és el pensament mateix, els sistemes d’idees i la seva comprensió.

La difusió del curs es realitzarà mitjançant campanya de marqueting digital emprant les següents actuacions
- Difusió del curs a través de la pàgina de Facebook de l’Associació
- Publicació del curs en la secció 'Cursos' del Centro de Estudios y Negocios Asiáticos com a Orient x Ponent, associació
- Campanya de Facebook Ads difonent l’activitat i potenciant la inscripció al curs
- Campanya mitjançant Google Ads
- Mailing de difusió de l’activitat a centres i professors
  
Objectius   Després d’haver realitzat el curs, els alumnes haurien de ser capaços del següent:
1. Conèixer i utilitzar adequadament un vocabulari bàsic de termes de les llengües asiàtiques, relatius a les matèries del curs.
2. Situar i relacionar encertadament amb cadascuna de les tradicions espirituals de l’Àsia oriental les principals concepcions morals, religioses i polítiques que s’hi han donat.
3. Formar-se una visió comprensiva de la gènesi i el desenvolupament històric de cadascuna de les tradicions espirituals de l’assignatura.
4. Assolir una certa familiaritat amb textos orientals i amb altres manifestacions de la seva vida espiritual.
5. Cercar una comprensió aprofundida de les doctrines i concepcions estudiades, relacionant-les amb els problemes i les necessitats a què responen.
  
Continguts   Mòdul 1: Fonaments religiosos de l’Àsia oriental
1. Les fonts del nostre coneixement històric
2. La versió tradicional dels orígens de la cultura
3. Ritus i pràctiques religioses de la dinastia Shang
4. Elements ideològics essencials de la cultura Zhou
5. Confuci
6. De Mo Di a les Cent Escoles de Pensament

Mòdul 2: Confucianisme
1. Fonts de l’ensenyament confucià: els Cinc Cànons i els Quatre Llibres
2. Els ru o lletrats confucians en la història de la Xina
3. Evolució del confucianisme antic
4. La crema i la recuperació dels llibres
5. La ideologia oficial dels Han
6. La religió d’estat en la Xina imperial
7. El neoconfucianisme
8. Difusió i presència del confucianisme a Corea i al Japó

Mòdul 3: Taoisme
1. Laozi
2. Zhuangzi
3. El taoisme com a confluència de diversos corrents
4. El taoisme com a religió organitzada
5. Els grans comentaristes del segle III
6. Wei Boyang, Ge Hong i altres personatges
7. Taoisme literari i estètic
8. Religió i rituals taoistes a la Xina contemporània
9. El taoisme a Corea i al Japó

Mòdul 4: Buddhisme
1. El Buddha històric
2. Perfil històric del buddhisme
3. Principis doctrinals
4. El cànon buddhista
5. Xina
6. Xina / Tibet
7. Corea
8. Japó

Mòdul 5: Religions autòctones: el Japó i Corea.
1. El shintoisme japonès
2. Xamanisme o muisme coreà

Mòdul 6: Situació contemporània
1. Les doctrines arribades d’Occident
2. Les noves religions
3. Irrupció de la filosofia occidental en els segles XIX i XX
4. Pensament i religió a l’Àsia oriental avui
  
Formador/a   Carlos Marín Muñoz
  
Avaluació   Avaluació de la satisfacció:
- Es passarà un qüestionari de satisfacció als assistents al final de l'activitat

Avaluació de l'activitat:
Els mecanismes que s’utiitzaran com a eines d’avaluació seran:
- Per una part, el sistema de seguiment dels alumnes aportat per la mateixa plataforma LMS que permet auditar els temps de conexió, temps d’estudi a un curs, qualificacions obtingudes, o materials descarregats, entre d’altres
- Per altra banda la realització de les diferents pràctiques i exercicis que es deuran realitzar durant el curs (mitjançant el campus virtual que l’associació disposa)

Les tasques a desenvolupar durant el curs seran:
* Activitat 1: prova d’avaluació del Mòdul 1 i Mòdul 2
Consisteix en un comentari crític del Lunyu de Confuci. En aquesta activitat els alumnes hauran de comentar l’obra en el seu conjunt (incloent les vàries doctrines proposades per Confuci) o bé enfocar el treball escollint un tòpic del propi interès que sigui rellevant per a comentar l’obra (per exemple: “la idea de virtut al Lunyu”, o “l’ús de metàfores en el Lunyu per explicar conceptes filosòfics, o “la pietat filial al Lunyu”, etc.).

* Activitat 2: prova d’avaluació del Mòdul 3 i Mòdul 4
Aquesta activitat consisteix en un comentari crític del Daodejing atribuït a Laozi o el llibre de Zhuang Zi. En aquest activitat demanem una discussió de les vàries idees filosòfiques exposades a l’obra. Es podrà enfoca el treball escollint un tema del propi interès que sigui rellevant per a comentar l’obra (per exemple: diferències entre el de confucià i el de taoísta, o ús poètic del llenguatge per a explicar el Dao al Daodejing, etc.).

* Activitat 3: prova d’avaluació del Mòdul 5
Activitat centrada en l’elaboració d’una ressenya crítica.
Aquesta ha d’incloure les dades bibliogràfiques del llibre, una breu notícia sobre l’autor, un resum del contingut de l’obra i una valoració personal (on destacar aspectes positius o negatius del llibre com ara l’estructura, fonts que utilitza, hipòtesi de treball, tipus de llenguatge que utilitza l’autor, etc).

* Activitat 4: prova d’avaluació del Mòdul 6
Darrera activitat d’avaluació que consisteix en un breu treball de recerca on:
1- Buscar en revistes especialitzades dos articles sobre qualsevol dels temes tractats en el mòdul 6 del curs “Situació contemporània: Pensament i religió a l’Àsia oriental actual” que tractin o bé sobre el cristianisme, l’islam o les noves religions, ja sigui a la Xina, el Japó o a Corea.
2- Escriure una comparació entre les idees contingudes en cadascun dels articles i la seva relació amb el tema triat. L’objectiu és fer una reflexió personal sobre el tema tractat relacionant les idees dels diferents autors i profunditzant en l’anàlisi del mateix.
  
Requisits de  certificació   Per tal de certificar el curs, els participants hauran de:
- Superar totes les activitats d'avaluació
- Respondre a l’enquesta de valoració final de l’activitat
  
E-mail   orientxponent@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 29/05/2020 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).