Més informació [ Detall d'activitat

 
REC3083922   Gamificació a l'aula
2018-2019   Curs. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2019 - 31/7/2019 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   Orient x Ponent
  
  
  
Inscripció   01/09/2018 - 01/07/2019
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   La gamificació és una tècnica d’aprenentatge que es pot utilitzar a l’aula (però també en molts altres àmbits, com per exemple, l’empresa) per tal de transferir als alumnes tota una sèrie d’aprenentatges, però a través d’una experiència lúdica i emprant tota una sèrie de recursos típics en els jocs: sistemes de puntuació, recompenses, medalles, etc.
La clau de la gamificació, diríem, que és ser capaç de dissenyar una situació d’aprenentatge divertida, que alhora ens permetrà gaudir d’un entorn comunicatiu més ric i reforçar els vincles entre el docent i els alumnes.
En aquest curs pretenem mostrar als participants com aplicar la Gamifiació a l’aula i com poder crear projectes gamificats a totes les matèries, independentment del nivell d’estudis
Durant el curs es farà especial incidència en el coneixement d’eines i aplicacions que trobem a Internet per poder desenvolupar els nostres projectes de gamificació
  
Objectius   Els objectius del curs són:

* Conèixer el concepte i aspectes claus de la gamificació.
* Conèixer els principis fonamentals de la gamificació i distingir-la d'altres conceptes i plantejaments relacionats amb el joc
* Valorar les possibilitats de la gamificació per a generar compromís i
motivació en els alumnes
* Entendre les diferents aplicacions de la gamificació en el camp docent
* Conèixer les lleis del Game Design.
* Ser capaços de definir un pla de gamificació, executar-ho i avaluar-ho.
* Desenvolupar un projecte gamificat per aplicar a l'aula
  
Continguts   1. CONCEPTES BÀSICS
- Què és la gamificació?
- Conceptes fonamentals

2. CLAUS PER A GAMIFICAR
- Com podem convertir l'aula en un ambient gamificat.
- Les recompenses
3. APLICACIONS DE LA GAMIFICACIÓ A L'AULA
- Gamificació i aprenantge
- El joc com a element cultural clau
- Beneficis del joc en el procés d'ensenyament-aprenentatge
- La gamificació com a potenciadora de metodologies actives, models i estratègies d'aprenentge

4. EINES PER A LA GAMIFICACIÓ. CONCEPTE I ÚS
- Kahoot!
- Brainscape
- Cerebriti
- Mincraft: Education Edition
- Classcraft

5. EXPERIÈNCIES DE GAMIFICACIÓ A L'AULA
- The Speed Camera Lottery.
- Seriuous games
- El libro del tiempo, experiència per a Llengua Castellana a 1ESO
- Cròniques de la Història, experiència per a Història a ESO
- Gamification Model Canvas de Sergio Jiménez.
- 6D’s de Kevin Werbach.

6. COM CONSTRUIR UN PROJECTE GAMIFICAT
- Objectius
- Conèixer als jugadors
- Comportaments a fomentar
- Dinàmiques a emprar
- Mecàniques que regulen el sistema
- Components del joc
- Anàlisi dels resultats
  
Formador/a   Carlos Marín Muñoz
  
Avaluació   Els mecanismes que s’utiitzaran com a eines d’avaluació seran:
- Per una part, el sistema de seguiment dels alumnes aportat per la mateixa plataforma LMS que permet auditar els temps de conexió, temps d’estudi a un curs, qualificacions obtingudes, o materials descarregats, entre d’altres
- Per altra banda la realització de les diferents pràctiques i exercicis que es deuran realitzar durant el curs (mitjançant el campus virtual que l’associació disposa)

Les tasques a desenvolupar durant el curs seran:
Mòdul 1. Conceptes bàsics
* Activitat 1: Curació de continguts sobre Gamificació
Activitat en la que mitjançant la cerca d’informació i posterior procès de curació de continguts es demana que els alumnes generin un Pinterest sobre Gamificació i el comparteixin

Mòdul 2. Claus per gamificar: Mecàniques, dinàmiques i motivació
* Activitat 1: Disseny del Marc del projecte: dinàmiques, motivació i jugadors. L’avaluació
Activitat en la que es començarà a dissenyar el projecte gamificat: dinàmiques, mecàniques, motivació i jugadors. De la mateixa manera es demanarà que es disseny el pla d’avaluació del projecte

* Activitat 2: Disseny del guió gràfic o storyboard
Activitat en que es crearà el guió gràfic o storyboard del projecte gamificat per tal de conseguir una narrativa inmersiva per part dels nostres alumnes al projecte. El producte final d’aquesta activitat haurà de ser un vídeo que aporti als jugadors del projecte la motivació per participar-hi

Mòdul 4: Eines per la gamificació. Concepte i ús
* Activitat 1: Disseny d’un component de la mecànica del joc
Activitat en que es dissenyarà un component mínim necessari per la mecànica proposada. Els components de les mecàniques poden ser múltiples: cartes, planells, cartells de calssificació, pistes i reptes, badges o insignies,... Caldrà al menys realitzar el disseny complert d’un d’ells

Mòdul 6. Com construir un projecte gamificat
* Activitat 1: Disseny del projecte gamifacat
Activitat en la que es confeccionarà un document amb tot el que s’ha anat treballant durant el curs, de manera que es pugui presentar el projecte de forma atractiva, clara i concisa. El document de projecte es podrà confeccionar com el participant prefereixi, però com a mínim haurà d’incloure els següents punts:
1. Títol del projecte
2. Contexte de treball (nivells i àreas implicadas, detalls relevants del centre o del entorn sòcio-cultural)
3. Canvas del projecte.
4. Narrativa i motivació.
5. Mecàniques i dinàmiques
6. Components de la mecànica
7. Pla d’avaluació


Per avaluar el grau de satisfacció dels participants es publicarà una enquesta de satisfacció al nostre campus virtual per tal de poder valorar l'acció formativa: organització, continguts, professorat, sistema d'avaluació
  
Requisits de  certificació   - Avaluació positiva de les tasques encomanades a cada mòdul (100% d’activitats).
- Avaluació positiva del projecte per implementar a l'aula.
- Participació activa als fòrums.
- Respondre a l’enquesta de valoració final de l’activitat
  
E-mail   orientxponent@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/02/2019 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).