Més informació [ Detall d'activitat

 
REC3063922   Aprenentatge basat en projectes
2018-2019   Curs. Secundària en general
  
   1/7/2019 - 31/7/2019 (60 hores) de 11:00h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   Orient x Ponent
  
  
  
Inscripció   01/09/2018 - 01/07/2019
  
Cost matrícula (Euros)   70
  
Descripció i   Metodologia:   L'aprenentatge basat en projectes és una metodologia docent de creixent interès en l'ensenyament superior, no només per les cada vegada més abundants evidències de la seva eficàcia sinó també perquè aquesta metodologia permet abordar de manera
integral diversos dels reptes que ens planteja l'adaptació de la nostra docència als requeriments de l'Espai Europeu d'Educació Superior ( reptes com ara la planificació del treball de l' estudiant dins i fora de classe o el desenvolupament de competències transversals).

Tanmateix , l'aprenentatge basat en projectes no és fàcil d'implantar , ja que fins i tot en el seu format més modest (un petit projecte de 4 o 5 setmanes de durada en una assignatura de pocs crèdits ) cal fer un canvi profund i complex a la organització de l'assignatura i en les dinàmiques de treball tant de professors com d'alumnes.

Aquest curs permet als participants, no solament conèixer què és l’Aprenentatge basat en projectes, sinó dissenyar el seu propi projecte a mesura que va avançant en el curs. D’aquesta forma, el curs pretén promoure la aprendre sobre projectes dissenyant el propi projecte
  
Objectius   Els objectius generals del curs son els següents:
1. Dissenyar un projecte per Aprenentatge Basat en Projectes utilitzant el mètode ABP
2. Planificar el treball a classe i fora de classe i planificar el treball dels alumnes
3. Desplegar un sistema eficient de seguiment i retroalimentació del treball de l'alumne
4. Ajudar als seus alumnes a gestionar els conflictes de grup
5. Dissenyar un mètode d'avaluació tant dels grups com dels individus


Són, a més a més, objectius específics d’aquest curs:
• Reflexionar sobre el marc pedagògic institucional i personal com a context per al desenvolupament de metodologies actives d’aprenentatge
• Conèixer els principis de l’aprenentatge basat en projectes en relació amb les etapes, situacions i matèries educatives
• Desenvolupar estratègies d’ensenyament vinculades amb l’aprenentatge basat cooperatiu, la socialització crítica i l’ús de les TIC
• Dissenyar projectes d’aprenentatge de manera crítica i cooperativa
• Enriquir els mecanismes tradicionals de l’avaluació amb propostes alternatives com l´ús de les rúbriques, els diaris d’aprenentatge i els portfolis
• Delimitar les condicions per a la posada en marxa dels projectes d’aprenentatge, analitzar els resultats i treure conclusions vàlides per a futures actuacions.

  
Continguts   Els continguts del curs s’han estructurat en tres mòduls

Mòdul 1. L’aprenentatge basat en projectes
• Definició d’aprenentatge basat en projectes
• L’ Aprenentatge Basat en Projectes pas a pas
• Obertura de la classe als projectes: aprenentatge cooperatiu
• Exemples d'aplicació d'ABP a secundària i cicles formatius
• Com es dissenya un projecte? El mètode ABP
• La planificació del treball de l'estudiant

Mòdul 2. Avaluació a l’ABP
• L’avaluació a l’ABP
• La gestió de la retroalimentació
• Mecanismes d’avaluació

Mòdul 3. Projecte Final
• Desenvolupament del projecte final: Mòdul en que els participants crearan un projecte complet basat en la metodologia ABP emmarcat dins els estudis d’ESO o Cicles Formatius
  
Formador/a   Carlos Marín Muñoz
  
Avaluació   Els mecanismes que s’utiitzaran com a eines d’avaluació seran:

- Per una part, el sistema de seguiment dels alumnes aportat per la mateixa plataforma LMS que permet auditar els temps de conexió, temps d’estudi a un curs, qualificacions obtingudes, o materials descarregats, entre d’altres

- Per altra banda la realització de les diferents pràctiques i exercicis que es deuran realitzar durant el curs (mitjançant el campus virtual que l’associació disposa)

Les tasques a desenvolupar durant el curs seran:

Mòdul 1. L’aprenentatge basat en projectes
* Activitat 1: Projectes de referència: anàlisi i inspiració
Activitat en la que analitzarem diferents projectes ABP per tal d’extreure possibles idees pel disseny dels nostres projectes. El resultat d’aquesta activitat haurà de ser un Padlet per tal de fer visibles aquestes noves idees

* Activitat 2: La pregunta guia i el producte final
Activitat en la que es decidirà la pregunta guia del projecte així com la definició del producte final que es crearà durant el projecte

* Activitat 3: Disseny d’una tasca que generi un "artefacte TIC"
Activitat en que s’haurà de concretar una tasca del projecte ABP que generi un artefacte TIC, descrivint:
- El títol de la tasca
- Descripció de la tasca
- Artefacte generat
- Eina utilitzada
- Especificació d’en quin moment de desenvolupament del
projecte es realitzarà i com

Mòdul 2. Avaluació a l’ABP
* Activitat 4: Disseny del projecte mitjançant un canvas
Activitat en la que es donarà forma al projecte mitjançant un full canvas per a projectes ABP
* Activitat 5: Planificació de l’avaluació del projecte
Activitat en la que s’especificarà el procès d’avaluació del projecte: avaluació inicial, auto avaluació, avaluació P2P,...

* Activitat 6: Creació d’una eina d’avaluació per al artefacte TIC
Activitat en la que es dissenyarà una eina d’avaluació per tal d’avaluar l’artefacte TIC que es va propossar a l’activitat 3 del Mòdul 1. Aquesta eina d’avaluació haurà d’adaptar-se al tipus d’artefacte dissenyat

Mòdul 3. Projecte Final
* Activitat 7: Publicació del projecte ABP
Darrrera activitat en la que es publicarà sota llicència Creative Commons els projectes desenvolupats durant el curs
  
Requisits de  certificació   Aquest curs només es pot superar mitjançant la realització i superació de les activitats d'avaluació del curs.
Caldrà a més completar l’enquesta de valoració final de l’activitat
  
E-mail   orientxponent@gmail.com
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dilluns   01/07/2019   1000   1100 
 Sessió 2   -   -   -    
 Sessió 3   -   -   -    
 Sessió 4   -   -   -    
 Sessió 5   -   -   -    
 Sessió 6   -   -   -    
 Sessió 7   -   -   -    
 Sessió 8   -   -   -    
 Sessió 9   -   -   -    
 Sessió 10   dimecres   31/07/2019   1000   1100 
  


Activitat reconeguda en resolució de data 26/04/2019 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).