|
9000990519 |
Xarxa Escoles Sentinella |
2024-2025 |
Curs. Internivells: Ed. Primària-Secundària-Formació Profess. |
|
|
|
14/10/2024 - 30/6/2025 (30 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
Semipresencial |
Sincronicitat |
Mixt |
Organització |
Servei d'Orientació i Participació de l'alumnat
|
| |
|
Horari flexible |
| |
Tipus activitat |
SENT Xarxa Escoles Sentinella
|
| |
Inscripció |
06/09/2024 - 22/09/2024 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Formació als docents que participen en un projecte de recerca participativa per a la promoció de la salut mental i/o la prevenció de les malalties infeccioses transmissibles per via aèria
Els centres poden participar en un o els dos temes de la recerca participativa: la promoció de la salut mental i/o la prevenció de les malalties infeccioses transmissibles per via aèria.
Els projectes de recerca participativa s’implementen mitjançant guies que es facilitaran a través d’aquesta formació on s’explicarà com implementar-les en format asíncrona i síncrona.
La inscripció d’un/a docent a la formació motiva el fet que tot el centre educatiu participi dels beneficis de formar part de la Xarxa d’Escoles Sentinella de Catalunya. En el marc de la Xarxa, s’ofereixen activitats i recursos complementaris optatius, i de manera obligatòria es demana als centres que tinguin secundària participar en un estudi per fer una diagnosi sobre salut als centres educatius mitjançant una enquesta. L’enquesta permet descriure els coneixements, actituds, conductes i analitzar els seus determinants, entorn la prevenció i promoció de la salut, principalment en relació amb el benestar emocional, salut sexual i reproductiva, i les malalties infeccioses. L’enquesta va dirigida a alumnat d’11 a 19 anys, i la part de salut sexual i reproductiva la responen a partir de catorze anys. Els centres reben els resultats.
La formació finalitza amb un congrés de tots els centres participants.
Formadors/es: Equip investigador del CEEISCAT, Living Lab de Salut d’IrsiCaixa i de la Unitat de Patologia Infecciosa i Immunodeficiències Pediàtriques (UPIIP) de l'Hospital Universitari Vall d’Hebron.
|
| |
Objectius |
SOE
-Millorar el model de promoció de la salut al centre mitjançant guies que promouen la recerca participativa amb un enfocament sistèmic, col·laboratiu i descentralitzat.
-Tenir un impacte positiu en l’aprenentatge de les ciències, en la seva percepció de la utilitat de la ciència per resoldre problemes de salut, i en la definició i implementació d’intervencions de promoció de la salut.
-Participar en un projecte de recerca i així contribuir a aportar evidència científica per millorar les polítiques de salut pública. Els resultats es compartiran amb els Departaments de Salut i Educació, entre la comunitat educativa i també la científica.
-Disposar d’una diagnosi del centre entorn els coneixements, actituds i conductes de l’alumnat envers la salut en l’àmbit escolar, concretament pel que fa al benestar emocional, la prevenció d’infeccions respiratòries i gastrointestinals així com la salut sexual i reproductiva.
-Disposar de recursos complementaris (tallers, sessions formatives, repositori d’activitats educatives, acompanyament a treballs de recerca, participació voluntària a estudis pilot) entorn de la salut.
|
| |
Continguts |
1.- Guia de la intervenció integral de promoció de la salut mental per a primària i secundària (Sana Ment).
La guia contempla quatre etapes que s’implementen en col·laboració amb alumnat, docents, famílies, professionals de la salut mental i altres actors socials:
(1) Recerca participativa per identificar els factors de protecció i de risc i les necessitats entorn de la promoció de la salut mental.
(2) Disseny i implementació d’un pla d’acció. L’alumnat seleccionarà les activitats del pla d’acció d’un repositori que inclou propostes de diversos programes.
(3) Reflexió sobre la implementació, l’aprenentatge i l’impacte en el model de promoció de la salut mental, el benestar emocional i el clima socio-afectiu.
(4) Difusió dels resultats en un Congrés Científic i a través d’altres canals
El repositori inclou activitats que responen a diversos aspectes de la promoció de la salut mental com per exemple: facilitar un clima socio-afectiu favorable, promoure la relaxació, la lluita contra l’assetjament i l’estigma, la millora dels espais físics per al benestar emocional i la prevenció de consum de drogues i abús de les pantalles, entre d’altres.
2.- Guia de la intervenció integral de prevenció de malalties infeccioses transmissibles per via aèria
La guia contempla quatre etapes que s’implementen en col·laboració amb alumnat, docents, famílies, professionals i altres actors socials:
(1) Recerca participativa per identificar els factors de risc i protecció i les necessitats entorn de la prevenció de les malalties infeccioses transmissibles per via aèria.
(2) Disseny i implementació d’un pla d’acció. L’alumnat seleccionarà les activitats del pla d’acció d’un repositori que inclou propostes de diversos programes.
(3) Reflexió sobre la implementació, l’aprenentatge i l’impacte en el model de prevenció de les malalties infeccioses transmissibles per via aèria.
(4) Difusió dels resultats en un Congrés Científic i a través d’altres canals.
El repositori inclou, entre d’altres, una activitat sobre el rentat de mans on l’alumnat experimenta sobre l’efectivitat d’aquest procés mitjançant cultius de microorganismes i defineix protocols de millora, una altra activitat sobre ventilació en la qual l’alumnat recull dades de concentració de CO2 a l’aula per avaluar diferents protocols de ventilació i concloure quin és el més òptim, o activitats sobre vacunació que inclouen una enquesta que distribueix el propi alumnat per analitzar el coneixement sobre el procés de desenvolupament de les vacunes o grups focals per explorar les percepcions entorn de la vacunació mitjançant una recerca interdisciplinària.
|
| |
Observacions |
Una persona en situació de baixa per Incapacitat Temporal no pot assistir a una activitat formativa organitzada pel Departament d'Educació. Només els permisos de maternitat/paternitat permeten assistir a les formacions.
|
| |
Avaluació |
S’avaluarà la implementació, l’aprenentatge i l’impacte en el model de promoció de la salut mental, el benestar emocional i el clima socio-afectiu, així com en el model de prevenció i promoció de malalties infeccioses.
|
| |
Requisits de certificació |
- Qüestionari de certificació.
- Qüestionari d’avaluació
La no presentació a l’activitat i els abandonaments sense comunicar-ho poden comportar la no adjudicació a activitats formatives en sol·licituds posteriors.
|
| |
Persones destinatàries |
Docents de cicle superior de primària, ESO, batxillerat i formació professional.
|
| |
E-mail |
info@escolessentinella.cat
|
| |
ODS |
ODS3 - Salut i Benestar |
|
|
|