Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6815182   ODS, aprenem amb una situació d’aprenentatge?
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Primària
  
   1/7/2024 - 29/7/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   74SD ODS, aprenem amb una situació d’aprenentatge?
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Els ODS apareixen a tots els àmbits del currículum i hem d’incorporar-los a totes les àrees i matèries per tal de transmetre la consciència ambiental, social i solidària al nostre alumnat. Els ODS serveixen com a marc de referència per abordar aquestes qüestions i promoure un desenvolupament sostenible a nivell mundial.

Formen part d’àmbits de la nostra societat i nosaltres com a docents som els encarregats de transmetre aquests valors als i les nostres alumnes. I tot això podem fer-ho a través d’una situació d’aprenentatge per buscar respostes a les necessitats globals actuals.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Crear, a partir d’un o diversos ODS, una situació d’aprenentatge a qualsevol àrea on l’alumnat sigui capaç de relacionar els continguts treballats amb la realitat que l’envolta i buscar solucions a les necessitats globals del planeta.

- Incorporar els ODS en un entorn d'aprenentatge com una eina per educar sobre qüestions globals rellevants i promoure la consciència i accions envers aquests desafiaments.

- Proporcionar coneixements sobre els ODS, fomentar habilitats com la recerca, el pensament crític, la creativitat i la responsabilitat social ajudant a preparar els i les estudiants per ser agents de canvi conscients i compromesos amb la sostenibilitat i el desenvolupament global.
  
Continguts   MÒDUL 1. Coneixem els ODS? Com podem relacionar-los entre ells?
En aquest primer mòdul ens familiaritzem amb els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible i cerquem realitats de l’actualitat on podem trobar-los per explicar als infants perquè existeixen i com podem ser actius amb tots ells. També expliquem què és l’agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.
- Introducció
- Identifiquem els ODS. Pensem una realitat amb cadascun d’ells
- Relacionem els ODS
- Posem-nos als ulls d’un infant
- Podem posar en context escolar algun ODS?
- Agenda 2030. Compliment dels ODS. Realitat o ficció?
- Conclusions
- Referències bibliogràfiques

MÒDUL 2. Crear una Situació d’Aprenentatge vinculada amb un ODS
En aquest segon mòdul donem eines per relacionar els ODS amb una situació d’aprenentatge que poguem usar dins l’aula i en qualsevol àrea impartida al currículum de primària. Per on començar, on trobem realitats vinculades amb els ODS i com podem iniciar una situació d’aprenentatge amb el nostre alumnat.
- Introducció
- Idees per introduir la situació d’aprenentatge. Buscar realitats que ens envolten per pensar en la situació d’aprenentatge
- Maneres de desenvolupar un ODS a partir d’un centre d’interès
- Escollir ODS i vincular-los a la situació d’aprenentatge
- Actuem! Som protagonistes de les nostres accions. Com ajudar a l’alumnat a ser proactiu buscant respostes a les necessitats globals del planeta
- Conclusions
- bibliogràfiques

MÒDUL 3. Transformar la classe a partir d’un ODS. Competències i sabers del curriculum
En aquest mòdul expliquem què és una ONG i perquè pot ser un bon punt de partida o recurs per començar o realitzar una situació d’aprenentatge. Farem un cop d’ull als sabers i competències del currículum per entendre la importància dels ODS com a continguts transversals en totes les matèries.
- Introducció
- Concepte d’ONG. Pensem com podem fer perquè el nostre alumnat lideri un ODS per canviar alguna de les problemàtiques socials o ambientals del planeta
- Curriculum: sabers i competències relacionades amb els ODS en les diferents àrees del currículum LOMLOE
- Buscar un ODS i relacionar-lo amb els sabers del currículum per entendre diferents tipus d’avaluació a la nostra situació d’aprenentatge
- Conclusions
- Referències bibliogràfiques

MÒDUL 4. Busquem solucions. Recursos de competència digital. Defensem la nostra situació d’aprenentatge
En aquest últim mòdul presentarem recursos digitals per treballar els ODS amb el nostre alumnat. A partir d’una d’aquestes eines digitals, completarem la informació de la nostra situació d’aprenentatge i compartirem amb la resta de participants de quina manera ho hem fet, perquè ens ha servit i com ha completat la nostra situació d’aprenentatge.
- Introducció
- Plantejar un producte final com a resultat de l’experiència educativa
- Crear un cartell o infografia amb CANVA que resumeix la relació dels ODS amb la nostra situació d’aprenentatge
- Utilitat de la nostra situació d’aprenentatge a la vida actual
- Compartim banc de recursos per l’aplicabilitat de la nostra situació d’aprenentatge
- Conclusions
- Referències bibliogràfiques
  
Formador/a   Silvia Grifols Muñoz
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Què sabem dels ODS? (fòrum). ACTIVITAT PER COMPARTIR. Conèixer els ODS, conèixer la importància per incloure’ls en l’àmbit educatiu i identificar alguns d’ells dins el context escolar. Posteriorment a la visualització dels vídeos l’alumnat ha de comentar-los i participar de les qüestions proposades.
Activitat 2. ODS igualtat de gènere. Realitat o ficció? (Tasca). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE REFLEXIÓ I RAONAMENT. Amb aquesta activitat es reflexiona sobre la realitat d’alguns països i la dificultat de complir els ODS a nivell mundial abans del 2030.

MÒDUL 2
Activitat 1. Posem-nos les ulleres dels ODS (Fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE REFLEXIÓ I IDENTIFICACIÓ DELS CONTINGUTS TREBALLATS. A partir de l'observació d’unes imatges i amb l’activitat plantejada al mòdul anterior, d’identificar quins ODS es mostren a les imatges i de quina manera podem explicar-los als nostres infants. Comentar i participar de les opinions dels companys i companyes al fòrum.
Activitat 2. El meu ODS com a unitat d’aprenentatge (Tasca, entrega pdf). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT, ARGUMENTACIÓ I APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Relacionar allò que ha après al mòdul amb el seu context real. Haurà d’enviar, seguint la plantilla, quin ODS ha escollit i desenvolupar breument el plantejament dins l’aula com a unitat d’aprenentatge o centre d’interès.
Activitat 3. Actuem! Posem en pràctica els ODS dins i fora de l’aula (Fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CERCA DE CONTINGUTS I REFLEXIÓ. Buscar propostes dins l’àmbit familiar amb les quals els nostres infants facin en el seu dia a dia i que d’aquesta manera puguin sentir-se partíceps com a membres actius, col·laborant amb la millora del nostre planeta.

MÒDUL 3
Activitat 1. Objectiu ONG (Fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RECERCA I IDENTIFICACIÓ DELS CONTINGUTS TREBALLATS. Fer una recerca pròpia i ser capaç d’identificar i relacionar els objectius de la ONG amb els objectius de cada ODS. Compartir la informació i arguments d’aquesta ONG al fòrum.
Activitat 2. Recerca al currículum per la nostra situació d’aprenentatge (Tasca, entrega pdf). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE LECTURA I REVISIÓ DEL CURRÍCULUM LOMLOE. Prendre consciència que podem trobar moltes possibilitats de crear una situació d’aprenentatge a partir dels sabers proposats al nou curriculum. L’alumnat haurà d’enviar la tasca (graella proposada pel tutor del curs) per la seva posterior revisió.

MÒDUL 4
Activitat 1. I per acabar? Elaborem un producte final (fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE DESENVOLUPAMENT I PER COMPARTIR. Presentar el producte final de la situació d’aprenentatge i s’enriqueix llegint i reflexionant sobre els altres productes finals compartits per la resta de l’alumnat del curs.
Activitat 2. Creem una infografia com a suport visual en format pdf o jpg/png per poder compartir-les al forum en la última activitat. (tasca i fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL DE CONTEXTUALITZACIÓ. Emprar recursos digitals actuals que enriqueixen la visualització de continguts dins l’aula fent ús els recursos TIC per crear una infografia o similar per resumir la propia situació d’aprenentatge.
Activitat 3. Compartim i enriquim els nostres sabers dels ODS (Fòrum). ACTIVITAT INDIVIDUAL D’AUTOREFLEXIÓ I D’AUTOAVALUACIÓ. La persona ha d’arribar a una conclusió final i ser objectiva reflexionant i decidint si a partir de la situació d’aprenentatge creada es poden treballar els ODS d’una manera completa dins l’aula.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).