Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6553231   L'atenció a la diversitat
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/8/2024 - 31/8/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   ACTISI Associació
  
  
  
Tipus activitat   06AC L'atenció a la diversitat
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   50
  
Descripció i   Metodologia:   Cada alumne té unes necessitats específiques que poden venir donades per diversos factors, ja siguin psicològics, d'orígen, d'estat social, etc. i cal que els docents i les famílies disposin de les eines necessàries per donar una resposta correcta i eficaç a aquestes necessitats.
En aquesta activitat, els participants treballaran l'aplicació de la psicologia educacional per tal de millorar l'atenció a la diversitat de l'alumnat.
També veuran com ajudar a crear unes pràctiques de centre i com millorar els sistemes d'acollida i adaptació de l'alumnat amb necessitats especials. Això inclou una participació activa de l'equip docent per tal que l'alumnat assoleixi les competències necessàries en els diversos àmbits i també cal una col·laboració molt estreta amb l'entorn familiar per tal que l'atenció personalitzada sigui el més eficient possible.


La metodologia de treball és:
* Curs on-line
* Formació asincrònica
* Plataforma Moodle
* Materials docents en PDF i format multimèdia
* Comunicació amb els alumnes via xat, fòrum i correu electrònic
* Atenció personalitzada de consultes amb el tutor

La difusió que farem d'aquesta activitat serà principalment:
* A través de la pàgina web de l'associació www.actisi.cat
* A través de correus electrònics personalitzats
  
Objectius   Mitjançant aquest curs, els participants seran capaços de:
* Conèixer el marc teòric de l'atenció a la diversitat
* Aplicar estratètiges d'acollida, tutoria i adaptació al medi escolar
* Conèixer els fonaments del desenvolupament cognitiu de l'alumnat
* Impartir docència sota el principi d’educació inclusiva
* Aprendre estratègies per afavorir l'atenció personalitzada
* Conèixer eines per relacionar-se i col·laborar amb les famílies
  
Continguts   Mòdul 1. Introducció a la diversitat
* Diversitat de l'alumnat
* Estils individuals de pensament i d'aprentatge
* Les diferències de gènere
* Les diferències culturals
* La pràctica de l'adaptació de la diversitat
* Alumnat amb necessitats especials
* Avaluacions alternatives
* L'entorn menys restrictius
* Adaptació i aprenentatge

Mòdul 2. Desenvolupament de l'alumnat
* Motivació
* El condicionament operant
* Perspectives conductuals sobre la motivació
* Les fites d'aprenetatge
* La motivació social
* La diversitat de les motivacions personals
* Ple desenvolupament de l'alumnat
* La por al fracàs

Mòdul 3. Mesures i suports a l'alumnat
* Organització de l'aula
* La prevenció dels problemes d'organització
* Visibilitat i interaccions amb l'alumnat
* Les normes de l'aula
* La resposta als conflictes de conducta
* Plans de suport
* Formular objectius d'aprenentatge
* Adaptació de l'avaluació

Mòdul 4. Escola i família
* Comunicació a l'aula
* Comunicació a l'escola
* Parlar del comportament
* Com parla el professorat
* Com parla l'alumnat
* Col·laboració amb les famílies
* Desenvolupament emocional familiar
* Tipus de gestió de la familia
* El benestar emocional dels adolescents
  
Formador/a   Eloi Batlle Mont
  
Avaluació   Avaluació del grau de satisfacció dels participants

Al final de l'activitat els participants hauran d'emplenar una enquesta per avaluar el seu grau de satisfacció, la utilitat d'aquest curs en la seva feina habitual i propostes de millora del curs.

Avaluació de l'aprofitament dels participants

Totes les activitats que són avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.

Hauran de superar satisfactòriament un qüestionari tipus test al final de cada mòdul (quatre en total). En aquest test s'avaluaran els temes tractats en cada mòdul amb preguntes del tipus veritat/fals o bé test multiresposta. Les preguntes cobriran bona part de l'espectre del contingut teòric de l'activitat. Aquests qüestionaris seran sobre:

Qüestionari 1. Preguntes de caràcter general sobre l'atenció a la diversitat de l'alumnat.
Qüestionari 2. Preguntes sobre el desenvolupament cognitiu de l'alumnat.
Qüestionari 3. Preguntes sobre les mesutes i els plans de suport a l'alumnat.
Qüestionari 4. Preguntes sobre els models d'integració i col·laboració entre l'escola i la família.

Els participants hauran de participar activament en els dos debats obligatoris de cada mòdul dels que proposarà el tutor. També podran participar en els debats opcionals (no avaluables) que hi ha disponibles. En els debats es proposaran aspectes més pràctics de l'activitat on els participants descriuran com aplicarien els continguts a la seva feina habitual o com resoldrien una situació específica proposada pel tutor.

Els debats seran sobre temes com, per exemple:

Mòdul 1.
Debat 1.1. Quins són els perfils de necessitats especials a les aules d'avui en dia?
Debat 1.2. Com es poden encaixar els diversos models de necessitats de l'alumnat?
Debat 1.3. Quines necessitats tenen les aules d'avui en dia?

Mòdul 2.
Debat 2.1. Mesurem tots els alumnes d’educació especial amb el mateix criteri?
Debat 2.2. Com podem motivar l'alumnat?
Debat 2.3. L'origen social de l’alumnat determina quines necessitats poden tenir?

Mòdul 3.
Debat 3.1. L’alumnat és conscient de quins són els seus punts forts i febles?
Debat 3.2. Com podem gestionar els diferents tipus d'avaluació necessaris?
Debat 3.3. Com podem millorar els plans de suport?

Mòdul 4.
Debat 4.1. Quin és el nivell de col·laboració que ens trobem amb les famílies?
Debat 4.2. Quines eines de comunicació es poden fer servir a l'escola?
Debat 4.3. La implicació de les famílies i l'edat de l'alumnat.
  
Requisits de  certificació   Per tal d'aconseguir la certificació, els participants hauran de realitzar totes les tasques de manera satisfactòria:
* Resoldre de manera satisfactòria tots els qüestionaris proposats al final de cada mòdul (quatre en total). Se suposarà que el participant ha resolt satisfactòriament el test quan ha resolt correctament al menys el 50% de les preguntes proposades.
* Participar activament i de manera satisfactòria en els dos debats obligatoris de cada mòdul que proposi el tutor. S'entendrà com a participació activa els comentaris o crítiques constructives que faci el participant relacionats amb els temes proposats i no només una reafirmació d'algun altre comentari del tutor o d'un altre participant.
  
E-mail   info@actisi.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 17/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).