|
REC2525252 |
Escriptura terapèutica |
2023-2024 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil |
|
|
|
1/8/2024 - 28/8/2024 (40 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Associació Desig d'Aprendre
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
21DA Escriptura terapèutica
|
| |
Inscripció |
01/09/2023 - 01/08/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
50
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Aquesta formació pretén que les participants puguin incorporar a les seves aules l’escriptura com a eina de treball expressiu, terapèutic, per treballar problemes o dificultats, així com a potenciar l’autoconeixement i creixement personal.
Es tracta de donar eines i coneixements a les participants sobre la psicologia per tal de que puguin aplicar-ho a l’aula amb un mètode totalment apte, per a tota persona, com és l’escriptura.
A partir del pas a secundària els i les alumnes necessita maneres de poder expressar inquietuds, malestar emocional, i aprendre a reestructurar el seu pensament per la gestió de problemes i dificultats amb les que es pugui trobar.
Es tracta d’una etapa plena de canvis i nous reptes en la que floreixen problemàtiques bloquejades o que no saben com poden gestionar. Aquesta és una manera de poder treballar en profunditat i de forma privada amb els i les alumnes, preservant la seva intimitat.
Es proposa l’estudi detallat de diferents mètodes molt diversos entre ells per tal de donar un bagatge interessant a les i els participants, que poden valorar i aplicar als casos que creguin més convenients.
Es proposen activitats totalment pràctiques, la participant haurà d’escriure i reflexionar sobre ella mateixa, així podran viure de primera mà l’experiència de l’escriptura com a teràpia.
La metodologia de la formació és a través diferents recursos, com videos, fòrums, tasques, qüestionaris i pdfs, volem que les participants tinguin desig d'aprendre mentre gaudeixen del que aprenen. Recursos i eines proporcionades a través de la plataforma Moodle que fem servir al Campus de la nostra escola. I sempre amb l'acompanyament de la formadora.
-El lloc de l'activitat és online, curs telemàtic (en línea asíncron) a través de la plataforma Moodle, al Campus de l'escola, i l'horari a distribuir com millor convingui a la participant durant les dates de la convocatòria.
-Als cursos i seminaris, publicitat que se’n fa: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i de les nostres xarxes socials (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
-Tipus de difusió de l'activitat: A través de la nostra pàgina web https://desigdaprendre.cat/ i les nostres xarxes socials: (Instagram, Tik Tok, @desig_daprendre, Facebook, Desig d'aprendre, i a través de les xarxes de les persones formadores que imparteixen el curs (si en tenen).
|
| |
Objectius |
-Aprendre la funció de l’escriptura com a teràpia i com a eina d’autoconeixement i creixement personal.
-Practicar l’expressió mental en diferents vessants a través de l’escriptura.
-Conèixer mètodes i pràctiques concretes per treballar diferents aspectes psicològics: l’expressió emocional, la interpretació de somnis, la consciència i la teràpia cognitiva-conductual.
-Aprendre a treballar l’escriptura terapèutica a través de les seves fases.
|
| |
Continguts |
Mòdul 1: L’escriptura com a teràpia:
-L’efecte terapèutic de l’escriptura i les seves funcions.
-La importància de l’expressió emocional.
-Els desbloqueig de les emocions atrapades.
-Tècniques d’escriptura més rellevants.
-L’experiment d’escriptura de James Pennebaker.
-Les fases del treball en escriptura terapèutica.
-Pràctica d’escriptura expressiva.
Mòdul 2: Diari de somnis:
-L’accés a la informació inconscient a través dels somnis.
-El treball d’autoconeixement a través dels somnis.
-La metàfora de l’iceberg i els mecanismes de defensa inconscients.
-Elements a tenir en compte en el registre de somnis.
-Guia per a la interpretació de somnis i la seva simbologia.
-Pràctica d’escriptura i interpretació d’un somni.
Mòdul 3: Diari conscient:
-La mirada interior.
-El treball de consciència plena o mindfulness.
-Donar-nos permís per respondre a les nostres necessitats.
-Treball sobre les emocions, els aprenentatges, l’agraïment, esperances i pors i l’espai en blanc.
-Pràctica d’escriptura d’un diari conscient.
Mòdul 4: Diari terapèutic:
-El mètode cognitiu-conductual.
-Procés pel qual condicionem la nostra visió del món.
-El treball de psicoteràpia breu, centrada en solucions.
-El procés de pensament.
-Cas pràctic sobre ansietat generalitzada.
-Pràctica del mètode cognitiu-conductual d’una dificultat o problema.
|
| |
Formador/a |
Rosa Domingo
|
| |
Avaluació |
Pla d’avaluació de l’activitat:
Comencem amb una introducció teòrica que ens ajudarà a entendre la funció de l’escriptura com a eina terapèutica (amb presentacions realitzades amb Canva). Però donarem prioritat a la pràctica: treballarem en profunditat quatre mètodes d’escriptura que versaran sobre temes molt diferents, de manera que els i les participants podran provar diferents eines d’escriptura i tenir un bagatge bastant complet per poder aplicar a ells i elles mateixes i al seus o seves alumnes.
Tasques d’aprofitament que haurà de fer el o la participant:
Mòdul 1: L’escriptura com a teràpia:
-Pràctica d’escriptura expressiva 20 minuts durant 4 dies d’acord amb unes pautes concretes.
-Participació al fòrum de debat on podran compartir les seves experiències.
Mòdul 2: Diari de somnis:
-Pràctica d’escriptura d’un somni i posterior interpretació i recerca de significats simbòlics.
-Participació al fòrum de debat on podran compartir la seva experiència.
Mòdul 3: Diari conscient:
-Pràctica d’escriptura d’un dia conscient d’acord amb unes instruccions concretes.
-Participació al fòrum de debat on podran compartir la seva experiència.
Mòdul 4: Diari terapèutic:
-Pràctica d’escriptura sobre un problema o dificultat i la seva reestructuració cognitiva.
-Participació al fòrum de debat on podran compartir la seva experiència.
|
| |
Requisits de certificació |
Per poder certificar la formació, el i la participant haurà d'haver realitzat totes les tasques que es proposen a cada mòdul. Participar de forma activa en els fòrums del curs i interactuar amb la resta de persones del curs en algun moment. Tot basat en els continguts del curs, una participació significativa que demostri que ha après.
Si hi hagués qüestionaris o qualsevol altre tipus de tasca als mòduls, també caldrà fer-la, i en finalitzar la formació contestar el qüestionari o fòrum de satisfacció.
Si fos una convocatòria en què una activitat que ho requereixi no es pugui dur a la pràctica s'adaptarà aquesta a les circumstàncies del moment. Si una persona no està en actiu en el moment de la formació se li adapta també qualsevol activitat que requereix demostració a l'aula, com es fa durant els estudis previs a incorporar-se al món laboral.
El curs ha de quedar acabat al 100% dins de les dates assenyalades.
|
| |
Persones destinatàries |
Primària i secundària
|
| |
E-mail |
desigdaprendre@gmail.com
|
| |
|
|
|