Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2003106   Acció tutorial i Família
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Aprenonline
  
  
  
Tipus activitat   2NAO Acció tutorial i Família
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   El curs posa a l'abast orientacions i recursos per implicar les famílies en el procés escolar de les seves filles i fills, i per potenciar la corresponsabilitat amb el centre educatiu. També proposa reflexionar sobre el paper de la família en l'educació de les filles i fills, donant importància a la igualtat, entre altres, en l’educació dels nens i nenes i nois i noies.
El curs ofereix eines per elaborar el guió de les reunions d’inici de curs amb les famílies, i el guió i les estratègies comunicatives per celebrar les reunions individuals per fer el seguiment de l’alumnat amb cada família individualment.

La formació és a distància i asincrònica.
Metodologia: Dins de la plataforma a Moodle, hi ha una part teòrica, ja sigui en text, vídeos, enllaços, imatges… que el participant haurà de llegir, mirar, escoltar… Tot seguit hi ha una sèrie d’activitats, on el participant contestarà segons el que se li demani, pot ser una reflexió, una pràctica, una imatge, un filmet…
Trobareu més informació a: https://aprenonline.org/cursos/200-accio-tutorial-i-familia/
  
Objectius   Objectiu principal:
Adquirir orientacions i recursos per implicar les famílies en el procés escolar i educatiu.

Objectius específics
1. Reflexionar sobre el paper de la família en el procés escolar i educatiu de les seves filles i dels fills, i la seva participació en els centres educatius.
2. Compartir i analitzar experiències sobre la relació escola-família en les etapes educatives d'Educació Infantil i Educació Primària.
3. Conèixer actuacions i recursos per implicar les famílies en el procés escolar i educatiu de les seves filles i de les seves filles i dels seus fills i en el funcionament del centre.
4. Adquirir estratègies per facilitar i promoure la implicació de la família en el seguiment de l'evolució acadèmica i personal de les seves filles i dels seus fills i en el funcionament del centre.
5. Elaborar guions d’entrevista amb les famílies, i a la vegada desenvolupar estratègies de comunicació amb les famílies.
6. Conscienciar de la importància de l’educació de les criatures per part de la família.
7. Vetllar per la igualtat de gènere en l’educació dels fills i filles.
  
Continguts   Bloc 1
Tema 1: Marc conceptual.
1.1. La família, primer referent educatiu.
1.2. El concepte de família.
1.3. Participació de les famílies (mares i pares) en el funcionament del centre. APA.

Tema 2: Eines destinades a les famílies.
2.1. Eines pedagògiques per oferir a les famílies.
2.2. Acció tutorial compartida.
2.3. Preparació de la reunió d’inici de curs amb les famílies.


Bloc 2
Tema 3: Eines destinades als docents.
3.1. Eines pedagògiques per oferir als docents.
3.2. La implicació de la família en el seguiment i evolució acadèmica i personal de les seves filles i dels seus fills: un dret i un deure. (Igualtat de gènere).
3.3. Elaboració i disseny d’un guió d’entrevista amb les famílies.

Tema 4: Projecte «Acció Tutorial». La participació de les famílies en la vida del centre educatiu. 4.1. Anàlisi del context. Definició de les línies d'intervenció.
4.2. Objectius. Rúbrica d’avaluació.
4.3. Anàlisi i aportació d'experiències per part dels docents.



Bloc 3
Tema 5: Elaboració del projecte «Acció Tutorial». La participació de les famílies en la vida del centre educatiu.
5.1. Conclusions. Eines per augmentar la participació de les famílies en la vida del centre educatiu.
5.2. Reflexió final i tancament del curs.
  
Formador/a   Francisco de Asís Bravo De Las Heras
  
Avaluació   El curs està dividit en 5 temes:
El primer tema treballa el concepte de família, i la família com a referent educatiu per garantir l’èxit educatiu. La persona participant ha de respondre un qüestionari sobre aquest marc conceptual que ha de superar. La persona participant ha de llegir dos articles dels quals ha de fer una reflexió personal sobre els aspectes que dificulten i beneficien la relació amb les famílies. Es comença amb el Projecte final «Acció Tutorial» en el qual la persona participant ha d’escollir una línia d’actuació per millorar al centre educatiu i exposar en un text els motius pels quals considera necessari treballar aquest aspecte dins del Projecte Educatiu de Centre.
El segon tema treballa la participació de la família en el centre educatiu i la seva implicació en el seguiment i evolució acadèmica i personal de les seves filles i dels seus fills. La persona participant ha de definir estratègies per implicar a les mares i als pares en la vida del centre educatiu i en l’educació de les seves filles i fills. La persona participant ha de reflexionar sobre les diferents eines pedagògiques que es poden oferir a la família per ajudar en l’educació de les criatures. Finalment la persona participant ha d’elaborar un guió de la reunió d’inici de curs, proposant una activitat de benvinguda que serveixi per engrescar a les mares i als pares abans de començar amb la reunió. La persona participant treballa dins l’espai "Famílies" del web d'Educació dirigit a famílies i realitza una activitat en la qual ha de recollir on trobar resposta a diferents problemàtiques dins d’aquest espai web.

El tercer tema treballa els drets i deures de les mares i pares sobre les seves filles i fills, la persona participant a partir de diferents lectures ha de fer una reflexió personal sobre la realitat als centres educatius i la seva pròpia experiència de la participació de les mares i els pares en l’educació de les seves criatures; la persona participant ha de proposar mesures per aconseguir la participació dels dos progenitors. La persona participant ha d’elaborar un guió d’entrevista amb la família per fer el seguiment i evolució acadèmica i personal de les filles i fills. Seguim amb el Projecte final «Acció Tutorial», la persona participant ha de fer un anàlisi dels context del centre educatiu; es comença a treballar la línia d’intervenció escollida durant el primer tema i s’han de proposar els objectius que es volen aconseguir i les actuacions que es duran a terme per assolir-los.

El quart tema treballa la representació de la família dins del centre educatiu (APA). La persona participant ha d’elaborar una petita programació en la qual s’especifiquin diferents activitats tant pedagògiques com culturals en les quals l’APA de l’escola impliqui a les famílies dins de les activitats del centre. La persona participant ha d’explicar com es farà perquè tant les mares com els pares participin en aquestes activitats. Seguim amb el Projecte final «Acció Tutorial», la persona participant ha de fer una temporització del Projecte i definir els responsables de cada objectiu dins de la comunitat educativa; la persona participant ha d’elaborar una rúbrica d’avaluació per avaluar el grau d’assoliment dels objectius proposats sobre la línia d’actuació escollida.

I finalment, el cinquè tema tanca el Projecte «Acció Tutorial» que s’ha anat elaborant durant tot el curs. La persona participant ha de generar un document adjuntant tot el Projecte. Finalment, la persona participant escriu una reflexió personal sobre què ha après al llarg del curs i com aplicarà els continguts treballats com a docent.
  
Requisits de  certificació   Per aconseguir la certificació d'aquest curs és necessari: haver presentat el 100% de les activitats suggerides amb un bon nivell i haver contestat l'enquesta de valoració final.
  
E-mail   info@aprenonline.org
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 13/12/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).