REC1120406 |
Ficcions literàries actuals. Un passeig educatiu pels gèneres, els temes i les eines creatives en alguns textos de literatura contemporània (catalana i castellana) |
2023-2024 |
Curs. Secundària Obligatòria i batxillerat |
|
|
|
8/7/2024 - 12/7/2024 (15 hores) de h a h |
|
Escola Joan Pelegrí |
|
Consell de Cent, 14 (Barcelona)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
15/05/2024 - 29/05/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
45
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Aquest curs d’Escola d’Estiu gira entorn el següent eix estratègic del Departament d’Educació:
o Coneixement, desenvolupament i avaluació de competències professionals docents
La literatura es fonamenta en una ficció acceptada culturalment per les societats humanes des que tenim coneixement i memòria. Cada grup humà, territori o entitat política ha conformat una tradició que encara dura. En tots els casos, i en qualsevol gènere, els lectors –i professorat i alumnat ho som de manera explícita i activa- hem de descobrir com s’ha creat aquesta ficció. El curs vol apropar al professorat un seguit de textos, d’anàlisis i d’activitats en contextos d’aprenentatge per a ESO i batxillerat. Analitzarem vuit textos de literatura contemporània, quatre en català i quatre en castellà, amb el propòsit d’estimular, motivar i ajudar el nostre alumnat a aprendre, de manera transversal, des de la literatura.
El curs comptarà amb 12 hores de formació presencial i amb 3 h de debat final i recull de conclusions, sumant un total de 15 h de formació.
Es presentaran un seguit de continguts, arguments i tòpics a partir dels tres grans gèneres literaris en textos d’autors vius i actuals de la literatura catalana i castellana.
Una vegada introduïts els sabers literaris, es comentaran els textos per tal de generar idees i motius de treball a l’aula. A cada sessió hi haurà un temps per a l’intercanvi i la cerca individual per fer les activitats. La lectura serà constant i crítica.
|
| |
Objectius |
A la finalització del curs l'alumne serà capaç de:
-Presentar textos contemporanis com a marcs de ficció per a l’aprenentatge crític i obert.
-Descriure els trets de les convencions de gèneres literaris a partir de textos actuals i d'acord amb els codis multimodals i digitals.
-Elaborar activitats d’aprenentatge transversals, actives i engrescadores relacionades amb els textos.
|
| |
Continguts |
La ficció oral i la narració escrita
-Quan comencem a explicar-nos històries i per què
-La lectura en veu alta i compartida
-Els eixos d’una narració oral i escrita
-Activitat sobre narracions curtes i microcontes
-Sento jo i la muntanya parla, de Solà
-Un amor, de Sara Mesa
-La ficció dramàtica: del text als conflictes
La representació com a forma d’expiació pública
Paraules encadenades, de Jordi Galcerán
El jardín quemado, de Juan Mayorga
-La ficció del jo: l’expressió de les emocions
Del cant públic al privat
De la música a la rima
Del jo real al jo pòetic
Tres poemes de Jennifer García Acevedo (enllaçar a https://revistaanestesia.com/tres-poemas-de-jennifer-garcia-acevedo/)
Era, de Jaume C. Pons
-La ficció dins del món audiovisual (en qualsevol gènere convencional):
Pintura, fotografia i cinema. Colors, perspectives i moviment
Televisió i xarxes. El públic com a personatge literari
Internet i intel·ligència artificial. La creació robòtica i/o estadística
La construcció literària des de textos multimodals i comunicacions audiovisuals
Poemes d'Enric Cassasses (enllaçar a https://www.versos.cat/autor/enric-casasses/poemes)
Poemes d'Elvira Sastre (enllaçar a https://elvirasastre.net/poemas/)
|
| |
Formador/a |
Francesc Reina González
|
| |
Avaluació |
- Satisfacció: els participants emplenaran un qüestionari en què avaluaran els diversos aspectes del curs.
- Criteris d'aprofitament:
- 100% assistència a les sessions del curs
- Cal lliurar una activitat de síntesi d’algun dels blocs a la darrera sessió o durant el curs.
- Reflexió personal i qüestionari de valoració del curs
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir la certificació caldrà assistir al 100% de les sessions virtuals del curs i haver realitzat de manera satisfactòria les tasques d'aprofitament més amunt indicades.
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat de secundària i batxillerat
|
| |
E-mail |
formacio@cdl.cat
|
| |
|
|