Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1110406   Llegir per aprendre. Estratègies de lectura i comprensió lectora
2023-2024   Curs. Secundària Obligatòria i batxillerat
  
   8/7/2024 - 12/7/2024 (15 hores) de h a h
   Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats
   Rambla de Catalunya 8 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats
  
  
  
Inscripció   15/05/2024 - 29/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   45
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs d’Escola d’Estiu gira entorn el següent eix estratègic del Departament d’Educació:
-Didàctica de la llengua catalana
-Comunicació lingüística, impuls de la llengua catalana i comprensió lectora
La literatura es fonamenta en una ficció acceptada culturalment per les societats humanes des que tenim coneixement i memòria. Cada grup humà, territori o entitat política ha conformat una tradició que encara dura. En tots els casos, i en qualsevol gènere, els lectors –i professorat i alumnat ho som de manera explícita i activa- hem de descobrir com s’ha creat aquesta ficció. El curs vol apropar al professorat un seguit de textos, d’anàlisis i d’activitats en contextos d’aprenentatge per a ESO i batxillerat. Analitzarem vuit textos de literatura contemporània, amb el propòsit d’estimular, motivar i ajudar el nostre alumnat a aprendre, de manera transversal, des de la literatura.

El curs comptarà amb 12 hores de formació presencial i amb 3 h de debat final i recull de conclusions, sumant un total de 15 h de formació.
Es presentaran un seguit de continguts, arguments i tòpics a partir dels tres grans gèneres literaris en textos d’autors vius i actuals de la literatura catalana. Una vegada introduïts els sabers literaris, es comentaran els textos per tal de generar idees i motius de treball a l’aula. Cada sessió de les quatre hi haurà un temps per a l’intercanvi i la cerca individual per fer les activitats. La lectura serà constant i crítica.
Preu per a col•legiats: 45 euros/ preu per a no col•legiats: 65 euros. La inscripció a l'Escola d'Estiu permet fer més d'un curs.
La difusió del curs es fa a través de la web del CDL, Agenda en paper, mailings, Full Virtual i xarxes socials (Facebook, Twitter.)

  
Objectius   A la finalització del curs l'alumne serà capaç de:
-Comprendre els fonaments teòrics de la comprensió lectora i la seva importància en el procés educatiu.
-Conèixer i analitzar estratègies pedagògiques efectives per ensenyar i millorar la comprensió lectora a l'aula.
-Desenvolupar habilitats pràctiques per millorar la comprensió lectora dels estudiants.
-Dissenyar i adaptar activitats i recursos per fomentar la comprensió lectora.
-Desenvolupar competències per avaluar la comprensió lectora.
  
Continguts   -Components de la comprensió lectora.
-Estratègies d'ensenyament de la comprensió lectora:
-Definició d’estratègia.
-Les estratègies de lectura: tipus d’estratègies de lectura (estratègies cognitives i metacognitives); estratègies en l’àmbit escolar, i expectatives en el procés de lectura.
-Disseny d'activitats per desenvolupar la comprensió lectora.
Avaluació i seguiment de la comprensió lectora.
  
Formador/a   Ana Valero Rubio
  
Avaluació   - Satisfacció: els participants emplenaran un qüestionari en què avaluaran els diversos aspectes del curs.
- Criteris d'aprofitament:
- 100% assistència a les sessions del curs
- Elaboració d’un document de conclusions en grup, que es lliurarà com a tasca de certificació
- Reflexió personal i qüestionari de valoració del curs
  
Requisits de  certificació   Per obtenir la certificació caldrà assistir al 100% de les sessions virtuals del curs i haver realitzat de manera satisfactòria les tasques d'aprofitament més amunt indicades.
  
Persones  destinatàries   Professorat de secundària i batxillerat
  
E-mail   formacio@cdl.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 15/05/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).