REC1110406 |
Llegir per aprendre. Estratègies de lectura i comprensió lectora |
2023-2024 |
Curs. Secundària Obligatòria i batxillerat |
|
|
|
8/7/2024 - 12/7/2024 (15 hores) de h a h |
|
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats |
|
Rambla de Catalunya 8 (Barcelona)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
15/05/2024 - 29/05/2024 |
|
|
Cost matrícula (Euros) |
45
|
| |
Descripció i Metodologia: |
Aquest curs d’Escola d’Estiu gira entorn el següent eix estratègic del Departament d’Educació:
-Didàctica de la llengua catalana
-Comunicació lingüística, impuls de la llengua catalana i comprensió lectora
La literatura es fonamenta en una ficció acceptada culturalment per les societats humanes des que tenim coneixement i memòria. Cada grup humà, territori o entitat política ha conformat una tradició que encara dura. En tots els casos, i en qualsevol gènere, els lectors –i professorat i alumnat ho som de manera explícita i activa- hem de descobrir com s’ha creat aquesta ficció. El curs vol apropar al professorat un seguit de textos, d’anàlisis i d’activitats en contextos d’aprenentatge per a ESO i batxillerat. Analitzarem vuit textos de literatura contemporània, amb el propòsit d’estimular, motivar i ajudar el nostre alumnat a aprendre, de manera transversal, des de la literatura.
El curs comptarà amb 12 hores de formació presencial i amb 3 h de debat final i recull de conclusions, sumant un total de 15 h de formació.
Es presentaran un seguit de continguts, arguments i tòpics a partir dels tres grans gèneres literaris en textos d’autors vius i actuals de la literatura catalana. Una vegada introduïts els sabers literaris, es comentaran els textos per tal de generar idees i motius de treball a l’aula. Cada sessió de les quatre hi haurà un temps per a l’intercanvi i la cerca individual per fer les activitats. La lectura serà constant i crítica.
Preu per a col•legiats: 45 euros/ preu per a no col•legiats: 65 euros. La inscripció a l'Escola d'Estiu permet fer més d'un curs.
La difusió del curs es fa a través de la web del CDL, Agenda en paper, mailings, Full Virtual i xarxes socials (Facebook, Twitter.)
|
| |
Objectius |
A la finalització del curs l'alumne serà capaç de:
-Comprendre els fonaments teòrics de la comprensió lectora i la seva importància en el procés educatiu.
-Conèixer i analitzar estratègies pedagògiques efectives per ensenyar i millorar la comprensió lectora a l'aula.
-Desenvolupar habilitats pràctiques per millorar la comprensió lectora dels estudiants.
-Dissenyar i adaptar activitats i recursos per fomentar la comprensió lectora.
-Desenvolupar competències per avaluar la comprensió lectora.
|
| |
Continguts |
-Components de la comprensió lectora.
-Estratègies d'ensenyament de la comprensió lectora:
-Definició d’estratègia.
-Les estratègies de lectura: tipus d’estratègies de lectura (estratègies cognitives i metacognitives); estratègies en l’àmbit escolar, i expectatives en el procés de lectura.
-Disseny d'activitats per desenvolupar la comprensió lectora.
Avaluació i seguiment de la comprensió lectora.
|
| |
Formador/a |
Ana Valero Rubio
|
| |
Avaluació |
- Satisfacció: els participants emplenaran un qüestionari en què avaluaran els diversos aspectes del curs.
- Criteris d'aprofitament:
- 100% assistència a les sessions del curs
- Elaboració d’un document de conclusions en grup, que es lliurarà com a tasca de certificació
- Reflexió personal i qüestionari de valoració del curs
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir la certificació caldrà assistir al 100% de les sessions virtuals del curs i haver realitzat de manera satisfactòria les tasques d'aprofitament més amunt indicades.
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat de secundària i batxillerat
|
| |
E-mail |
formacio@cdl.cat
|
| |
|
|