Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0363222   Toledo, ciutat de les tres religions i cultures: Patrimoni de la humanitat
2023-2024   Curs. Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 20/7/2024 (30 hores) de h a h
   Junts. Sindicat de docents de Religió de primària i secundària de Catalunya
   C/ Ausiàs March Nº26 (Barcelona) 
  
Format   Presencial
Organització   JUNTS. Sindicat de docents de religió de Catalunya
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Descripció i   Metodologia:   1a Sessió: Barcelona: Explicació i exposició dels indrets sagrats que visitarem amb una especial atenció als continguts religiosos i interculturals. (3 h)

2a Sessió: Sortida cap a Toledo. Arribada a Toledo, entrega i presentació de materials, visita nocturna a la ciutat. (3h)

3a Sessió: Iniciarem la nostra visita dels monuments més emblemàtics de la ciutat de Toledo. Visitarem l'Església del Salvador (anteriorment, la mesquita més antiga de la ciutat de Toledo), la mesquita del Crist de la Llum, edifici musulmà del segle X; Església dels Jesuïtes; la Sinagoga de Santa Maria la Blanca, una de les dues sinagogues amb les quals compta actualment la ciutat i un dels edificis més impressionants de la ciutat: el Monestir de Sant Joan dels Reis, capritx de la reina Isabel la Catòlica, on accedirem a la seva espectacular església i el seu impressionant claustre gòtic. A més, com a recent novetat, es pot visitar el Col·legi de Donzelles Nobles, edifici fins no fa molt tancat al públic.
Per la tarda,visitarem la Catedral, joia arquitectònica gòtica, és testimoni de la rica història que reflecteixen la fe i la creativitat artística a Toledo. (6 h)

Sessió 4: Al matí visitarem Santa Clara la Real, Santo Domingo el Antiguo, Los Comendadores de Santiago y San Clemente. No tothom coneix que a Toledo, es troba una altra ciutat amagada, molt més antiga: Catacumbes, galeries subterrànies, coves i laberints construeixen una altra urbs que descobrirem. En els seus racons han tingut lloc milers d'històries i inquietants anècdotes que descobrirem durant la ruta. Començarem visitant els Banys àrabs del Cenizal, un antic hammam del segle XI.
També coneixerem les Termes Romanes de Nunci Vell, descobertes per casualitat per un veí de Toledo. Una altra de les parades ens portarà fins al Pou del Salvador, que és alhora pou i aljub (recull aigua de pluja a través d'uns forats en el sostre). L'aigua potable va ser un bé molt preuat fa segles i aquest pou va jugar un important paper. Finalment, conclourem el recorregut de la ruta Subterrània de Toledo visitant la Casa del jueu i els Banys àrabs del Caballel.(6 h)

5a sessió: El matí el dedicarem a visitar Els grans Museus especials, la Sinagoga, Museu del Greco i el Museo de los Concilios.
El museu del Greco, és en l'actualitat l'únic d'Espanya dedicat a la figura del pintor i té com a finalitat essencial transmetre i fer comprensible a la societat la figura del Greco, així com la influència de la seva obra i personalitat a la Toledo de començaments del segle XVII. Les col·leccions del museu exposen al públic una mostra significativa de peces dels segles XVI i XVII, representatives no sols de la vida i obra de Domenikos Theotokopoulos, especialment dels últims anys de la seva vida, sinó també de la cultura i la societat toledana del moment. (6 h)

6a sessió: Tancament del curs, avaluació de grup i posada en comú del diari elaborat al llarg de les jornades. (3 h)

  
Objectius   -Conèixer els diferents indrets culturals de les comunitat cristianes dins la península ibèrica per tal d'ampliar els coneixements dels docents de religió.
- Analitzar la influència de les diferents cultures i religions en el patrimoni històric i artístic de Toledo.
-Conèixer presencialment els indrets sagrats de l'Islam, Judaisme i Cristianisme dins la població de Toledo.
-Valorar la importància de la conservació del patrimoni cultural i religiós per a la memòria històrica i la identitat d'un poble.
-Valorar, conèixer i entendre el significat espiritual de les diferents expressions artístiques que visitarem al llarg del curs.
-Realitzar un diari reflexiu seguint les pautes i visites del curs.
-Experimentar de primera mà els continguts inherents als currículums de Religió a fi que permeti als docents aprofundir en els coneixements necessaris per a impartir la matèria. .
-Establir un diàleg entre les tres religions del llibre: Judaisme, Islam i Cristianisme facilitant que els docents puguin tenir una visió més completa i profunda d'aquestes religions, la qual cosa els serà útil per a impartir la matèria de Religió amb més rigor i precisió.
  
Continguts   -Estudi de les etapes evolutives del Cristianisme.
-Coneixement de la transformació espiritual i social de les diferents religions al llarg de la història d'una localització concreta com és Toledo.
-Valor dels llocs artístics i culturals que visitarem.
-Coneixement dels indrets sagrats de l'Islam, el Judaisme i el Cristianisme.
-Elaboració de la tasca final meditativa i d’introspecció entorn al curs realitzat a través d'un diari de viatge.

  
Formador/a   Montserrat Mena Rubio
  
Avaluació   -Participació activa de les visites culturals.

-Realització d’un treball individual resum de les diferents visites que hem fet a mode de dietari. Aquest dietari haurà de contenir tots els indrets visitats amb una breu explicació del seu significat, així com també una valoració personal i interdisciplinaria connectant amb el currículum actual de Religió Catòlica.

  
Certificació   Per les característiques d'aquesta activitat, no es lliurarà certificat d'assistència
  
Persones  destinatàries   Docents de primària i secundària.
  
E-mail   junts@juntsdocentsreligio.cat
  
  


L'entitat organitzadora ha sol·licitat el reconeixement al Departament d'Educació. Aquesta sol·licitud pot ser acceptada o denegada.