Més informació [ Selecci� | Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0320651   Situacions d'aprenentatge: capses, projectes i altres metodologies globalitzades
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 30/8/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Catalana per a la Telemàtica Educativa
  
  
  
Inscripció   15/05/2024 - 29/05/2024
  
Descripció i   Metodologia:   Les situacions d’aprenentatge són propostes didàctiques que es construeixen al voltant de reptes, fets o experiències rellevants per l’alumnat, amb l'objectiu de donar coherència a les activitats de l’aula. Es busca apropar el treball escolar a la vida quotidiana i als interessos dels nois i noies, fomentant així la seva implicació i participació activa en el procés d'aprenentatge
Les situacions d’aprenentatge són una alternativa a l’organització tradicional del currículum per matèries i assignatures, amb l’objectiu que els aprenentatges siguin més competencials, i significatius.
Aquesta formació vol facilitar als docents treballar amb situacions d’aprenentatge, proporcionant recursos per abordar els canvis metodològics i organitzatius que això implica.
Durant el curs veurem com planificar les situacions d’aprenentatge així com diverses metodologies de treball: projectes, capses d’aprenentatge, centres d'interès, ambients i racons, webquest, role playing / simulacions, recerques de camp o laboratori, scaperoom/brekaout, treball per contractes…
Com exercici final dissenyarem una situació d’aprenentatge des de la perspectiva de les metodologies globalitzades.
El curs és asincrònic. Està estructurat en sis mòduls amb activitats, informacions i debats que es poden consultar i treballar segons la disponibilitat horaria personal.
A cada mòdul caldrà demostrar la comprensió dels conceptes presentats i concretar la seva aplicació pràctica en materials o propostes segons el marc educatiu de cada participant

Curs gratuït pels socis d'ACTE
  
Objectius   1. Analitzar el treball amb situacions d’aprenentatge i els i els canvis que aquesta metodologia comporta dins de l’aula i en el centre educatiu.
2. Conèixer diferents metodologies globalitzades, característiques, aspectes organitzatius i competencials.
3. Presentar recursos didàctics, estratègies docents, eines per gestionar el currículum amb les situacions d’aprenentatge
4. Compartir i analitzar experiències de diferents centres educatius, valorant-ne la implementació i adaptació en el nostre propi centre.
  
Continguts   1. Situacions d’aprenentatge: Comprendre què són les situacions d’aprenentatge, la seva justificació i els canvis metodològics que impliquen. Presentació d'exemples pràctics per a una millor comprensió.
2. Disseny instruccional amb metodologies globalitzades: treball per projectes, capses d’aprenentatge, centres d'interès, ambients i racons, webquest, role playing / simulacions, recerques de camp o laboratori, scaperoom/brekaout, treball per contractes
3. Disseny de situacions d’aprenentatge: elements característic, normativa i documents de referència, plantilles i suports, repositoris i aplicatius.
4. El treball de l’aula amb Situacions d’aprenentatge: organització de l’aula i del centres, treball competencial i encaix curricular, ODS,
5. Treball globalitzat a infantil, primària i ESO: els reptes, l’autonomia, el target comunicatiu, el rol del docent.
6. Estratègies metodològics i suports : treball cooperatiu, personalització, inclusió, FlippedClasroom, gamificació, treball manipulatiu, eines digitals.
  
Formador/a   Joaquim Fonoll
  
Avaluació   El procés d'avaluació serà continu tenint en compte, les tasques presentades, la participació als debats i l'aportació de preguntes propostes i recursos durant la formació.
Les activitats d'avaluació consistiran en:
1. Elaborar una presentació argumentant les metodologies globalitzades, ajustada a una etapa o nivell educatiu concret.
2. Superar un qüestionari /test identificant les característiques de les diferents metodologies globalitzades.
3. Preparar una proposta didàctica amb metodologia globalitzada ajustada a una etapa
educativa concreta

També es crearan fòrums de debat i repositori de recursos on caldrà intervenir i aportar materials

L'avaluació del grau de satisfacció
es farà a partir del qüestionari d'ACTE de satisfacció que té en compte els següents punts: les expectatives de formació i utilitat professional dels coneixements adquirits; l'adequació dels continguts i de les pràctiques del curs; el grau de satisfacció i utilitat dels coneixements adquirits; i la dificultat i del temps real de dedicació.
  
Requisits de  certificació   Per assolir la certificació l'alumnat haurà d'haver realitzat amb èxit totes les tasques d'avaluació
  
E-mail   escolaestiu@acte.cat
  
ODS    ODS4 - Educació de qualitat
  


Activitat reconeguda en resolució de data 15/05/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).