Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0150462   Moments de cura a l'escola bressol: canvi de bolquers i el control d’esfínters, àpats i descans
2023-2024   Curs. Educació Infantil
  
   1/7/2024 - 5/7/2024 (15 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Síncron
Organització   FETE_UGT
  
  
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   95
  
Descripció i   Metodologia:   El que pretén aquest curs, és que els alumnes aprofundeixin i reflexionin sobre els moments de cura a l’escola bressol: el canvi de bolquers i el control d’esfínters, l’estona dels àpats i el descans. Tres pilars del dia a dia a l’escola amb infants dels 0 als 3 anys. En el cas del primer bloc s’oferirà contingut per entendre el control d’esfínters com a fet maduratiu i eines i idees per acompanyar-lo de manera respectuosa. El segon bloc sobre els àpats, girarà al voltant del moment maduratiu de cada infant i com oferir un moment acurat, agradable per als infants tot propiciant la seva autonomia. Finalment el tercer bloc, el descans, serà un espai per revisar la importància d’aquest moment en aquestes edats, les finestres del son i com facilitar-lo en el dia a dia.

La metodologia de treball estarà dividida en tres parts:
1a part de sessions de docència en directe on es facilitarà el temari per part de la formadora incloent fotografies o videos en alguns punts.
2a part de les sessions de docència en directe on es facilitarà un espai per compartir les pròpies experiències laborals sobre el tema i poder reflexionar aplicant els coneixements previs i conceptes bàsics del temari.
3a part de sessions de formació asincrònica (2,30h) per a la lectura de diferents articles sobre el tema i per a realitzar una tasca sobre el nou decret d’educació infantil respecte els temes de la formació.

Durant les sessions en directe es pretén fomentar la reflexió per part dels alumnes i donar espai, sempre, als dubtes o reflexions en qualsevol moment. Al llarg del curs, s'anirà facilitant tot el material online, així com fent el seguiment de tot el treball personal dels alumnes, resolent dubtes, preguntes i fent suggeriments pertinents respecte als temes i les tasques.

Es realitzaran 5 sessions de 2,30 h, de docència directa, per videoconferència a través de la plataforma virtual forumformat: BigBlueButton. Hi hauran 2,30h dedicades al treball individual a casa.

Cost:95€
Difusió: web i rètols a les escoles i instituts


  
Objectius   Gràcies als coneixements del curs, l’alumne serà capaç d’entendre el control d’esfínters des de una vessant fisiològica, trencar amb creences i idees arrelades a la nostra cultura i reflexionar per poder acompanyar aquest moment dels infants i les famílies des d’una mirada respectuosa. L’alumne podrà revisar la seva tasca educativa respecte al moment del canvi de bolquers i implementar recursos i idees per tal de millorar-la, sempre partint del gran valor que té aquest moment.

L’alumne podrà revisar les estones dels àpats que es viuen a les escoles, conèixer dinàmiques que poden facilitar un millor acompanyament respectuós tenint en compte el moment evolutiu dels infants i l’autonomia real i voluntària d’aquests. Tot a través de reflexionar sobre les rutines, la relació amb el menjar, les ràtios, els estris i el mobiliari indicats d’aquest moment.

Finalment l’alumne serà capaç de conèixer les fases del son segons el moment evolutiu, conèixer diferents opcions alhora d’acompanyar els infants en aquest moment d’una manera respectuosa reflexionant sobre els espais, l’ambient, l’acompanyament de l’adult i les rutines en aquest moment clau del dia a dia a l’escola bressol.
  
Continguts   Sessió 1: Canvi de bolquers:
Benvinguda i presentació.
Importància del canvi de bolquer.
Canvi de bolquer segons el moment evolutiu de l’infant.
Espais, mobiliaris i dinàmiques per acompanyar el moment.
Experiències pròpies respecte al canvi de bolquers.

Sessió 2: Control d’esfínters.
Que és l’esfínter? Com funciona?
Diferències entre deixar i treure el bolquer.
Senyals que indiquen la maduració de l’esfínter.
Experiències pròpies respecte l’acompanyament del control d’esfínters en infants.

Sessió 3: Control d’esfínters.
Com acompanyem el moment des de l’escola bressol?
Situació del pas a I3 amb o sense bolquer. Que diu la llei?
Casos pràctics.






Sessió 4: L’estona dels àpats.
L’estona dels àpats segons el moment evolutiu.
Mobiliari, estris i rutines.
Relació amb el menjar.
Com acompanyar els àpats a la bressol? Conceptes clau en l’estona del dinar i com viure’ls a l’escola.
Experiències pròpies sobre l’estona del dinar.


Sessió 5: El descans.
Hàbits, rutines i mobiliari en l’estona del descans.
Finestres del son.
Com acompanyem el descans des de l’escola bressol?
Experiències pròpies sobre l’estona del dinar.

  
Formador/a   Nuria Silvestre Ximenis
  
Avaluació   Avaluació de l’aprofitament respecte a la participació en les sessions en directe.

Es valorarà la participació en la reflexió en grup que tindrà lloc a l'última part de cada sessió.
Es valorarà la participació en els punts “experiències pròpies en…”
Es valorarà l’entrega de la tasca sobre el nou decret d’educació infantil respecte al temari d’aquesta formació.


Avaluació del grau de satisfacció: en finalitzar l’acció formativa, es passarà a tots els assistents un qüestionari de satisfacció en el qual hauran de respondre a diferents qüestions entre elles, el grau d’assoliment dels objectius del curs i si els coneixements i la pràctica assolits mitjançant el curs són transferibles a l'aula.
  
Requisits de  certificació   Certificaran tots aquells alumnes que:
Hagin assistit al 80% de les hores impartides.
Acreditin que les tasques s'han realitzat de manera satisfactòria.
  
Persones  destinatàries   Tècniques i mestres d'educació infantil
  
E-mail   eduformugt@catalunya.ugt.org
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dilluns   01/07/2024       
 Sessió 2   -   -       
 Sessió 3   -   -       
 Sessió 4   -   -       
 Sessió 5   divendres   12/07/2024       
  


Activitat reconeguda en resolució de data 17/04/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).