Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
PB10100988   BullyZero - Formació amb simulador en assetjament
2023-2024   Curs. Primària-Secundària
  
   13/12/2023 - 15/4/2024 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Mixt
Organització   ISWOLK TECHNOLOGY, SL / Dep. Educació
  
  
  
Inscripció   23/07/2023 - 13/12/2023
  
Descripció i   Metodologia:   L’activitat formativa consisteix en treballar el bullying, el ciberbullying i l’assetjament utilitzant un simulador digital (on es treballaran totes les CDD recollides al MRCDD) que presenta diversos casos i incidents crítics a través d’il·lustracions, vídeos, imatges, so o realitat virtual que es poden donar a les aules i als centres educatius o fora d’aquests.

L’activitat formativa s’estructura en tres parts o fases:

• Fase I (10 hores). Introducció al projecte. Sessió inicial (3h) ja sigui presencialment al centre educatiu o bé amb videoconferència síncronament per presentar el projecte, la seva estructura, funcionament, continguts a treballar i objectius a assolir.

• Fase II (35 hores). Treball amb el simulador. Un cop feta la primera part introductòria es passarà a treballar amb el simulador digital. Dins el simulador es presentaran diferents casos, situacions i incidents crítics que ens podem trobar a les aules d’educació primària i a l’ESO, i els i les participants hauran de prendre decisions i veure les conseqüències de les mateixes. L'eina digital permet tractar un mateix cas des de diferents punts de vista, representant diferents rols per entendre les diferents realitats i perspectives que pot tenir. En funció de la tria de resposta i actuació que faci el o la participant, el simulador li donarà una resposta o una altra amb les conseqüències corresponents. Consistirà en una activitat auto-formativa en el sí del simulador, el qual proporcionarà feedback en relació a cada decisió adoptada. El rol del formador serà d’acompanyant i de suport per poder resoldre dubtes que puguin sorgir.

• Fase III (15 hores) Proposta d’intervenció i portafoli. Un cop finalitzada la tasca amb el simulador, es presentaran tres activitats per posar en pràctica i reflexionar sobre allò après en les fases I i II.

  
Objectius   Objectius Generals:

· Sensibilitzar al professorat sobre la gravetat i la complexitat del problema de l'assetjament escolar i el ciberassetjament, i quin és el seu impacte en el benestar emocional i físic de l’alumnat, fomentant l'empatia i la col·laboració entre els diferents actors educatius.

· Capacitar al professorat per prevenir, detectar i abordar situacions d'assetjament escolar i ciberassetjament, utilitzant metodologies vivencials (role-playing i vídeo-casos d’incidents) i estratègies basades en l'evidència mitjançant l’ús d’un simulador digital perquè puguin fer-ne una transferència al centre educatiu i a l’aula amb el seu alumnat.

Objectius Específics:

· Conèixer els diferents tipus d'assetjament escolar i ciberassetjament, les seves característiques, manifestacions i conseqüències així com identificar els seus factors de risc i protecció. L’àrea de la CDD a la què es refereix l’objectiu és l’àrea 2 (Continguts digitals).

· Analitzar el paper de les noves tecnologies en l'assetjament escolar i ciberassetjament, i les estratègies de prevenció i abordatge digitals que es poden fer servir. Les àrees de la CDD a la què es refereix l’objectiu són l’àrea 5 (Empoderament de l’alumnat) i la 6 (Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat)

· Adquirir habilitats i procediments d’anàlisi, intervenció i seguiment, davant de situacions d'assetjament escolar i ciberassetjament, des de la perspectiva del professorat. L’àrea de la CDD a la què es refereix l’objectiu és l’àrea 3 (Ensenyament i aprenentatge).

· Practicar habilitats de comunicació i diàleg de tipus normatiu, persuasiu, argumentatiu, negociador i generatiu. L’àrea de la CDD a la què es refereix l’objectiu és l’àrea 4 (Avaluació i retroacció)

· Crear mecanismes institucionals per fer front a situacions d’assetjament (com una Comissió de mediació, un Gabinet de Crisi, etc.) per elaborar i crear protocols, normes i instruments que tractin d’eliminar qualsevol situació d’assetjament, així com utilitzar la tecnologia digital en totes les comunicacions internes i externes necessàries. L’àrea de la CDD a la què es refereix l’objectiu és l’àrea 1 (Compromís professional).

  
Continguts   Els continguts de l’activitat formativa es treballaran al llarg de les tres fases, i els presentem agrupats segons la seva tipologia.

Continguts conceptuals
- L’assetjament. Definició del què és i del què no és.
- L’assetjament presencial versus el ciberassetjament: característiques, similituds i diferències. Situacions híbrides.
- Els tipus d’assetjament segons els motius:
a) Vinculats a postures generals enfront diferents formes de diversitat: funcional (discapacitat o talentós), cultural (racisme, bandes), sexual (masclisme, homofòbia) o social (infant o jove adoptat, vulnerable, de família benestant o amb pocs recursos, etc.).
b) Vinculats a sentiments relatius a incidents concrets: venjança (per exemple, per espieta, per agradar a la parella), per enveja (per exemple, per tenir millor notes, caure simpàtic als professors), per sentir-se humiliat o exclòs, etc.
- Els tipus d’assetjament segons l’agressor i la víctima: alumnat, professorat, familiars.
- Els tipus d’assetjament segons la modalitat de l’agressió: física, psicològica (mentides, calumnies, xantatges), verbal (insults), sexual (tocaments), o social (exclusió, aïllament).
- Els rols en una situació d’agressió: agressor/s, víctima/es i observadors actius i passius.

Continguts procedimentals
- Els protocols d’actuació, consensuada i immediata, davant de situacions extremes d’assetjament o ciberassetjament.
- L’anàlisi de la naturalesa dels principals factors que incideixen en una situació d’assetjament o ciberassetjament: antecedents, descripció de l’incident detonant, actors que intervenen (interpretació de la situació, formes d’actuació i estat emocional), aspectes sobre els que intervenir amb cada actor, estratègies d’intervenció (preventives, locals i/o innovadores) per a cada actor i indicadors de canvi basats en evidències.
- Les estratègies de comunicació i d’intervenció. Definició i aplicació de les més apropiades en cada situació.
- La recollida de les evidències que manifestin clarament l’eficàcia del procés que s’està seguint i la obtenció de resultats òptims.
- La creació de mecanismes institucionals per fer front a situacions d’assetjament (comissió de mediació, gabinet de crisi, etc.).
- La producció de vídeo-casos que permetin dramatitzar situacions d’assetjament o ciberassetjament que hagin succeït o podrien succeir en el centre educatiu i l’anàlisi del mateix com a una eina d’auto-formació i apoderament.

Continguts actitudinals
- La mostra de sentiments (compassió i empatia) per les persones agredides.
- L’actuació activa enfront de situacions d’assetjament: intervenir, denunciar, etc.
- La comunicació i el diàleg de tipus normatiu, persuasiu, argumentatiu, negociador i generatiu.
- La participació en l’elaboració i creació de protocols, normes i instruments que tractin d’eliminar qualsevol situació d’assetjament.
  
Observacions  
  
Formador/a   Eric Rivera Butzbah
  
Avaluació   L’avaluació de l’activitat formativa serà continua i es durà a terme en les tres fases en què s’estructura.

A l’inici de l’activitat es comunicarà als i a les participant les condicions de seguiment i els criteris d’avaluació que tindrà l’activitat formativa.

Hi haurà un acompanyament i tutorització individual dels participants en totes les fases.

El Pla d’avaluació s’estructura de la següent manera:

• Fase I. Les activitats proposades en aquesta fase que s’avaluaran són:
- L’assistència a la sessió inicial de 3h.
- Activitat de reflexió sobre el material consultat, llegit i visionat del contingut més conceptual i procedimental de la formació. S’haurà de respondre a dos o tres preguntes obertes amb la opinió i criteri personal sobre el material consultat. Serà una activitat individual que es podrà compartir amb la resta de participants en un fòrum de participació i debat.
Pes en relació a la totalitat de l’avaluació: 10%
Indicadors d’avaluació:
- Té clara l’estructura de l’activitat formativa, les característiques de la mateixa, en quines dates s’ha de dur a terme i els criteris d’avaluació de la mateixa
- Justifica i raona les respostes a l’activitat plantejada deixant clar que reconeix els diferents tipus d'assetjament escolar i ciberassetjament, les seves característiques, manifestacions i conseqüències així com identifica els factors de risc i protecció relacionats amb l'assetjament escolar i el ciberassetjament.
- Manifesta una sensibilització sobre la gravetat i la complexitat que suposa l'assetjament escolar i el ciberassetjament, i reconeix quin pot ser el seu impacte en el benestar emocional i físic de l’alumnat.


• Fase II. En aquesta fase s’avaluarà el treball dut a terme amb el simulador. Els i les participants s’hauran de validar com a usuari individual en el simulador i hauran de consultar i visionar tots els diferents casos, situacions i incidents crítics proposats. S’anirà fent un registre i es generarà un informe de la interactivitat que tindrà l’usuari amb el simulador i podrà anar visualitzant els resultats de la seva interacció. Serà un treball autoformatiu i individual dins el simulador que tindrà feedback.
Caldrà realitzar totes les activitats.
Pes en relació a la totalitat de l’avaluació: 45%
Indicadors d’avaluació:
- Resol els diferents casos proposats analitzant el paper de les noves tecnologies en l'assetjament escolar i el ciberassetjament, i les estratègies de prevenció i abordatge digitals que es poden fer servir.
- Manifesta habilitats i procediments d’anàlisi, intervenció i seguiment adients en les situacions d'assetjament escolar i ciberassetjament proposats.


• Fase III. En la darrera fase de l’activitat formativa es proposa als i a les participants realitzar tres activitats de treball individual que permetin recollir i fer transferència d’allò après a les fases I i II. També es presentarà una enquesta de satisfacció final per recollir el nivell de satisfacció dels assistents amb l’activitat formativa rebuda.

- Per una banda els i les participants hauran d’analitzar un cas i fer-ne una proposta d’intervenció.
- D’una altra, hauran de dissenyar i crear una proposta d'intervenció a l'aula per treballar alguna situació de bullying amb l'alumnat, es demanarà que creïn un vídeo-cas dramatitzant alguna situació d’assetjament o ciberassetjament viscuda o coneguda i l’analitzin com a una eina d’auto-formació i apoderament i facin una proposta d’intervenció per afrontar-la. Un cop lliurada al tutor/a per la seva revisió es podrà compartir amb la resta de participants en un fòrum de participació i es podran comentar les aportacions de la resta de companys i companyes. S’avaluarà a partir d’una rúbrica pactada amb els participants.

-També hauran de realitzar un portafoli en el que quedaran plasmades les evidències d’aquesta implementació a l’aula i el procés i la reflexió sobre els aprenentatges realitzats.
  
Requisits de  certificació   Realització de manera satisfactòria de totes les activitats proposades (s’avaluaran el 100% de les activitats).

  
Persones  destinatàries   Centres públics o concertats d'educació primària, secundària i batxillerat.
  
E-mail   formacio@bullyzero.cat
  
ODS    ODS4 - Educació de qualitat
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent