9001780529 |
Macrokudi de Desinformació i fake news |
2023-2024 |
Taller. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària |
|
|
|
28/7/2024 - 28/8/2024 (15 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Àrea de Cultura Digital
|
| |
|
|
| |
Tipus activitat |
MKFN Macrokudi de Desinformació i fake news
|
| |
Inscripció |
31/08/2023 - 28/07/2024 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
En aquesta càpsula formativa es definiran els conceptes de veracitat, credibilitat, objectivitat i sobreinformació i es reflexionarà sobre l’ètica periodística i la tasca dels verificadors. Identificarem els recursos personals i les eines que tenim a l’abast per poder informar-nos amb rigor i reflexionarem sobre la importància de l’educació mediàtica.
|
| |
Objectius |
- Conèixer els conceptes de sobreinformació i desinformació i com ens afecta en la vida diària.
- Reflexionar sobre l’objectivitat, la veracitat i la credibilitat dels mitjans i a les xarxes socials.
- Identificar recursos propis i aliens per informar-se amb rigor i tenir una dieta mediàtica diversificada.
- Conèixer el concepte d'educació mediàtica.
|
| |
Continguts |
1. Com és la informació que ens arriba? (2h)
En el primer mòdul d’aquesta càpsula reflexionarem sobre la velocitat i els canals de la informació i quins efectes té en la nostra vida.
Lectures de documents amb suport audiovisual. Activitats de lectura i de reflexió.
2. Objectivitat, credibilitat i veracitat en l’era de la IA (6h)
En el segon mòdul d’aquesta càpsula aprendrem a diferenciar entre objectivitat, veracitat i credibilitat a partir d’exemples i casos reals.
Lectura de documents amb suport audiovisual, activitat autocorrectiva i de cerca d’informació.
3. A qui em crec? (4h)
En aquest mòdul aprendrem què cal fer per informar-se amb rigor quan la realitat supera la ficció.
Activitats de lectura i reflexió. Activitat de cerca d’informació.
4. L’educació mediàtica és la clau (3h)
En aquest darrer mòdul introduirem el concepte d’educació mediàtica i veurem quin rol juga per viure en l’ecosistema digital actual.
Activitat d’anàlisi i reflexió. Activitat autocorrectiva.
|
| |
Observacions |
Per ampliar la informació sobre la desinformació i les fake news, consulteu el web de l’eduCAC: https://www.educac.cat/families/fake-news-com-les-podem-detectar.
També trobareu propostes per treballar-ho amb l’alumnat de secundària: https://www.educac.c
|
| |
Avaluació |
Cal realitzar totes les activitats proposades per superar la càpsula. L’activitat final de reflexió i síntesi tindrà un pes superior a la resta (40%).
|
| |
Requisits de certificació |
Per certificar s'ha de superar el 100% de les activitats planificades.
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat d'educació infantil, educació primària, educació secundària i formació professional.
|
| |
E-mail |
formaciocd@xtec.cat
|
| |
|
|