2010021201 |
Co-formació sobre com acompanyar l'alumnat a sexualitat |
2022-2023 |
Taller a centre. Educació Infantil-Primària |
|
|
|
17/10/2022 - 16/5/2023 (10 hores) de 11:00h a h |
|
ESC Pau Casals |
|
c. Pau Casals, 12 (Sant Llorenç d'Hortons)  |
|
|
Format |
Presencial |
Organització |
Servei Educatiu Alt Penedès
|
| |
|
|
| |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Es tracta d’una activitat formativa que forma part d’un projecte més ampli que durant els últims quatre
cursos ha treballat l’educació afectivosexual amb tota la comunitat educativa.
L’activitat es desenvolupa a partir de metodologies participatives inspirades en la Investigació Acció
Participació, mitjançant les quals les persones destinatàries passen de ser l'objecte de l'acció educativa a
convertir-se en agents de canvi incidint en el seu propi centre educatiu, al mateix temps que es possibilita
adaptar el contingut de la intervenció a les necessitats i interessos de cada claustre. Aquesta metodologia
promou la generació d'espais de diàleg al voltant de la salut sexual, afectiva i reproductiva, per tal de poder
compartir dubtes i bones pràctiques, posar en discussió imaginaris socials i pràctiques educatives, i generar
reflexions que permeten la co-construcció de el coneixement de manera col·lectiva.
El contingut de l’activitat es basa en les principals necessitats detectades a través del diagnòstic participatiu
realitzat amb tot el claustre del centre durant els anteriors cursos i en les línies prioritàries d’educació
afectivosexual al centre creades de forma col·lectiva durant l’últim curs. L’activitat consistirà en:
1. Assessorament en la implementació de les línies prioritàries d’educació afectivosexual a l’aula. Aquesta
activitat iniciarà amb la valoració del professorat de la implementació de temàtiques sobre l’educació sexual
que hauran dut a terme durant el curs anterior, per tal de respondre dubtes, reflexionar col·lectivament
sobre el rol del professorat en l’educació sexual, i detectar reptes i fortaleses del programa creat pel
claustre.
2. Formació “Com abordar temes que sorgeixen espontàniament a classe?”. Durant el curs 2021-22 es va
iniciar el debat per tal de consensuar una manera comuna d’actuar sobre els temes relacionats amb la
sexualitat i el gènere que apareixen de forma desprevinguda a les aules. Aquesta activitat oferirà eines per
tal d’abordar aquestes situacions.
3. Formació en masculinitats “Re-pensant maneres de ser nen lliures de violència”. La violència entre els
nens, exercida en forma de burles i exclusions, forma part d’un procés a través del qual els infants
s’adeqüen a la masculinitat adulta dominant i s'exclou els que no ho fan. Per tal d’aconseguir l’equitat de
gènere, és necessari repensar models alternatius de masculinitats a aquella que s’ha de reafirmar a través
de violència contra si mateixa i contra les nenes i dones.
4. Avaluació de la implementació i modificació del document de línies prioritàries. En aquesta activitat es
modificarà el programa de cada curs segons els resultats de la formació, donant com a resultat un
document on s’especifiqui de quina manera es treballa la sexualitat a l’escola.
|
| |
Objectius |
- Adquirir eines, estratègies i recursos per poder treballar l’educació afectivosexual a l’aula.
- Adquirir coneixements i recursos per treballar la diversitat sexoafectiva i familiar amb l’alumnat.
- Abordar la sexualitat de manera integral, per tal que fomenti el benestar, l'equitat de gènere, el respecte a
la diversitat, la prevenció i el plaer.
- Reflexionar envers l'acompanyament del professorat en el desenvolupament d'una sexualitat integral,
plena i satisfactòria dels infants.
- Adquirir eines per detectar i abordar les desigualtats de gènere a l’aula.
- Reflexionar sobre models alternatius de masculinitats.
- Implementació i avaluació de d'educació afectivosexual dins el currículum educatiu del centre.
|
| |
Continguts |
A través de la metodologia de caire participatiu s’adaptaran els continguts dissenyats a les necessitats i
especificitats del claustre.
1. Sexualitat i gènere
1.1. La construcció social i històrica de la sexualitat i el gènere.
1.2. Masculinitat i feminitats
1.3. Com fomentar l’equitat de gènere amb l’alumnat?
2. Com abordar temes que sorgeixen espontàniament a classe?
2.1. La mirada antropològica a la sexualitat i l’educació
2.2. El rol del professorat: entre la transformació i la (re)producció de pràctiques educatives equitatives
2.3. Diàleg: buscant un tarannà comú al claustre.
3. La implementació de l’educació afectivosexual al centre
2.1. Avaluació d’aprenentatges
3.2. Avaluació de les activitats
3.2. Reptes i fortaleses
3.3. Eines i recursos per treballar la sexualitat de forma transversal
|
| |
Formador/a |
Associació AIDIS i Grup de Recerca AFIN, Universitat Autònoma de Barcelona
|
| |
Avaluació |
S’utilitzaran com a indicadors d’aprenentatge l’avaluació de les línies estratègiques d'educació
afectivosexual a l’escola.
La transferència s’avaluarà amb una valoració duta a terme durant les activitats d’acompanyament i
assessorament que es realitzaran durant el curs, a través de les quals es verificarà la implementació dels
coneixements adquirits amb la formació.
|
| |
Requisits de certificació |
- 80% d’assistència
- avaluació positiva de les tasques realitzades
|
| |
E-mail |
crp-altpenedes@xtec.cat
|
| |
|
|
Calendari |
Sessió 1 |
dilluns |
17/10/2022 |
1245 |
1345 |
Sessió 2 |
dimarts |
25/10/2022 |
1245 |
1415 |
Sessió 3 |
dimarts |
08/11/2022 |
1245 |
1415 |
Sessió 4 |
dilluns |
07/02/2022 |
1245 |
1415 |
Sessió 5 |
dimarts |
16/05/2023 |
1245 |
1415 |
|
| |